تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 8
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نور آیه 55

(55) وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ مِنکُمْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَی‏ لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً وَمَن کَفَرَ بَعْدَ ذَلِکَ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْفَسِقُونَ
خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‏اند، وعده داده است که حتماً آنان را در زمین جانشین قرار دهد، همان گونه که کسانی پیش از ایشان را جانشین کرد، و قطعاً دینی را که خداوند برای آنان پسندیده است، برای آنان استقرار و اقتدار بخشد و از پی ترسشان امنیّت را جایگزین کند، تا (تنها) مرا بپرستند و چیزی را شریک من نکنند، و هر کس بعد از این، کفر ورزد پس آنان همان فاسقانند.
نکته‏ها:
در روایات بسیاری از امام سجاد و امام باقر و امام صادق علیهم السلام می‏خوانیم: مصداق کامل این آیه، روز حکومت حضرت مهدی علیه السلام است.**تفسیر نورالثقلین.***
در قرآن، بارها به حکومت نهایی صالحان تصریح شده است، از جمله: سه مرتبه فرمود: (لیُظهِره علی الدّین کلّه)**توبه، 33 ؛ فتح، 28 و صفّ، 9.*** یعنی اسلام بر همه‏ی ادیان پیروز خواهد شد. در جای دیگری فرمود: (انّ الارض یرثها عبادیَ الصالحون)**انبیاء، 105.*** یعنی بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد و در جای دیگری از قرآن کریم می‏خوانیم: (والعاقبة للتّقوی)**طه، 132.*** یا می‏فرماید: (والعاقبة للمتّقین)**اعراف، 128.***
مراد از جانشینی مؤمنین در آیه یا جانشینی از خداست و یا جانشینی از اقوام فاسد هلاک شده است.
«قُرطبی» در تفسیر خود، درباره‏ی پیروزی کامل اسلام چند حدیث نقل می‏کند و می‏گوید: در زمین خانه‏ای نخواهد بود مگر آن که اسلام در آن خانه وارد خواهد شد.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در آخرین حج خود در مسیر برگشت از مکّه (روز هیجدهم ذی‏الحجه) در غدیر خم به فرمان خداوند حضرت علی علیه السلام را جانشین خود قرار داد، آیه نازل شد امروز من اسلام را برای شما پسندیدم؛ (رَضیتُ لکم الاسلام دیناً)**مائده، 3.*** در این آیه نیز مورد وعده‏ی خداوند پیروزی آن دینی است که خدا پسندیده است؛ (دینهم الّذِی ارتضی لهم) و دینی که خدا پسندیده و اعلام کرده، همان مکتب غدیر خم است.
پیام‏ها:
1- اسلام، دین آینده‏ی جهان است. آینده‏ی تاریخ به سود مؤمنان و شکست سلطه‏ی کافران است. (وعداللّه... لیمکننّ لهم دینهم)
2- به محرومان مؤمن، امید دهید تا فشار و سختی‏ها، آنها را مأیوس نکند. (وعد اللّه الّذین آمنوا)
3- کلید و رمز لیاقت برای بدست گرفتن حکومت گسترده‏حقّ، تنها ایمان و عمل صالح است. (الّذین آمنوا و عملوا الصالحات) به کسانی که اهل ایمان و عمل باشند وعده‏ی پیروزی داده شده، نه به آنان که تنها اهل ایمان باشند.
4- دین، از سیاست جدا نیست، بلکه سیاست و حکومت برای حفظ دین است. (لیستخلفنّهم ... یعبدوننی)
5 - در تبلیغ و ارشاد مردم، برای باور کردن آنان، بیان نمونه‏هایی از تاریخ گذشته مفید است. (کما استخلف الّذین من قبلهم)
6- پیروزی نهایی اهل حقّ، یک سنّت الهی است. (کما استخلف الّذین من قبلهم)
7- هدف از پیروزی و حکومت اهل ایمان، استقرار دین الهی در زمین و رسیدن به توحید و امنیّت کامل است. (لیمکّننّ لهم دینهم - لیبدلّنهم - لایشرکون)
8 - دست خدا را در تحولات تاریخ ببینیم. (وعداللّه ... لیمکّننّ لهم - لیبدلّنهم)
9- دین اسلام، تنها دین مورد رضایت الهی است. (دینهم الّذی ارتضی لهم)
10- امنیّت واقعی، در سایه‏ی حکومت دین است. (ولیبدلّنّهم من بعد خوفهم أمنا)
11- امنیّت در جامعه‏ی اسلامی، شرایط مناسبی برای عبادت فراهم می‏سازد. (أمنا یعبدوننی) (هدف نهایی وعده‏های الهی، عبادت خالصانه خداوند است)
12- عبادت خدا، زمانی کامل است که هیچ‏گونه شرکی در کنار آن نباشد. (یعبدوننی لایشرکون)
13- در حکومت صالحان نیز، گروهی انحراف خواهند داشت. (وعداللّه ... و من کفر بعد ذلک)