تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 8
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نور آیه 62

(62) إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا کَانُواْ مَعَهُ عَلَی‏ أَمْرٍ جَامِعٍ لَّمْ یَذْهَبُواْ حَتَّی‏ یَسْتَئْذِنُوهُ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَئْذِنُونَکَ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ فَإِذَا اسْتَئْذَنُوکَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَن لِّمَن شِئْتَ مِنْهُمُ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ‏
مؤمنان (واقعی) تنها کسانی هستند که به خدا وپیامبرش ایمان آورده و هرگاه با پیامبر بر کاری اجتماع نمایند، بدون اجازه او نمی‏روند، (ای پیامبر!) کسانی که اجازه می‏گیرند آنانند که به خدا وپیامبرش ایمان دارند. پس اگر برای بعضی از کارهای خوداز تو اجازه خواستند، به هرکس از آنان‏که خواستی (ومصلحت بود) اجازه بده وبرای آنان از خدا طلب آمرزش کن، که خداوند بخشنده ومهربان است.
نکته‏ها:
در کتب تفسیر، درباره‏ی شأن نزول این آیه مطالب گوناگونی ذکر شده است که موارد عمده‏ی آن را در این جا می‏آوریم:
1- بعضی گفته‏اند: این آیه، مربوط به «حنظله» است، که شب عروسی او فرمان جهاد صادر شده بود. او با کسب اجازه از محضر پیامبر صلی الله علیه و آله به خانه رفت و مراسم زفاف را بجا آورد و به خاطر کمبود وقت، بدون آن که غسل کند به جبهه رفت و به شهادت رسید. پیامبر فرمود: «فرشتگان او را غسل دادند».
خداوند از همان یک شبی که حنظله با همسرش بود فرزندی به او عطا کرد که تاریخ آن مفصّل است.**تفسیر المیزان.***
2- بعضی دیگر گفته‏اند: این آیه درباره‏ی منافقین است، که هرگاه با مردم بودند، به نماز می‏ایستادند و اگر کسی آنان را نمی‏دید و تنها بودند، از نماز فرار می‏کردند.**تفسیر کبیرفخررازی.***
3- دسته‏ای گفته‏اند: رسول خدا صلی الله علیه و آله گروهی را برای کاری اعزام فرمود، ولی آنان به سراغ کارهای شخصی خود رفتند، و آیه‏ی مذکور در این باره سخن می‏گوید.
4- برخی می‏گویند: این آیه در مورد مسلمانانی است که مشغول کندن خندق بودند و برای سرکشی به خانواده‏ی خود از پیامبر اجازه می‏خواستند.
پیام‏ها:
1- حضور در کنار رهبری برای کمک و حل مشکلات، نشانه‏ی ایمان و ترک آن نشانه‏ی نفاق یا ضعف ایمان است. (کانوا معه علی امر جامع)
2- در مسائل تشکیلاتی، که بر اساس همفکری و مشورت، تصمیم گرفته می‏شود، خودمحوری و خودمختاری ممنوع است. (علی امر جامع لم یذهبوا)
3- در زندگی اجتماعی، وجود رهبر و پیروی از او لازم است. (علی امر جامع لم‏یذهبوا)
4- ایمان باید همراه با تسلیم و اطاعت باشد. (لم یذهبوا حتّی یستأذنوه)
5 - اجازه گرفتن از رهبر، نشانه‏ی ادب، تسلیم، قانونمندی، عشق به رهبر و نظم و نظام است. (با توجّه به کل آیه)
6- باید نظام اجتماعی و کارهای گروهی را ارج نهیم. (لم یذهبوا حتّی یستأذنوه)
7- بعضی مسائل را باید سربسته گفت. (لبعض شأنهم)
8 - رهبری در اسلام، همراه با مصلحت‏اندیشی و رحمت است. (شئت منهم - و استغفر لهم)
9- تصمیم‏گیری نهایی با رهبر است. (لمَن شئت منهم) (پیامبر در مسائل عمومی جامعه، بر مردم ولایت دارد).
10- رهبر باید در اعمال سیاست‏های خود انعطاف‏پذیر و واقع‏بین باشد. (فأذن لمن شئت منهم)
11- رهبران الهی، عذر پذیر و مهربانند. (فأذن لمن شئت منهم واستغفر لهم)
12- اذن پیامبر برای کارهای شخصی، کار را حلال می‏کند ولی نفسِ رها کردن کارهای عمومی در حضور رهبر، نیاز به استغفار دارد. (فأذن... واستغفر لهم)
13- طرح مسائل شخصی در هنگام اشتغال به کارهای عمومی، گرچه با اجازه باشد، زیبا نیست و باید عذرخواهی کرد. (واستغفر لهم)
14- استغفار ودعای پیامبر صلی الله علیه و آله مستجاب است. (واستغفر لهم اللّه اِنّ اللّه غفور رحیم)