تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 8
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نور آیه 63

(63) لَا تَجْعَلُواْ دُعَآءَ الرَّسُولِ بَیْنَکُمْ کَدُعَآءِ بَعْضِکُمْ بَعْضاً قَدْ یَعْلَمُ اللَّهُ الَّذِینَ یَتَسَلَّلُونَ مِنکُمْ لِوَاذاً فَلْیَحْذَرِ الَّذِینَ یُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَن تُصِیبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ یُصِیبَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ
آن گونه که یکدیگر را صدا می‏زنید پیامبر را صدا نزنید. خدا می‏داند چه کسانی از شما مخفیانه و با پنهان شدن پشت سر دیگری از صحنه می‏گریزد. پس کسانی که از فرمان او سرپیچی می‏کنند، باید از این که فتنه‏ای دامنشان را بگیرد، یا به عذاب دردناکی گرفتار شوند بترسند.
نکته‏ها:
«تسلّل» خارج‏شدن پنهانی و«لواذ» پنهان‏شدن پشت‏سر دیگری است که کار منافقان بود.
در مورد معنای این آیه، چهار احتمال وجود دارد:
1- پیامبر را مثل دیگران صدا نزنید. در روایت می‏خوانیم: «یا محمّد»، «یا ابالقاسم» نگویید، بلکه یا «رسول اللّه» و «یا نبی‏اللّه» بگویید.**تفسیر نورالثقلین.*** و در روایت دیگر آمده است که این آیه درباره‏ی جانشینان آن حضرت نیز جریان دارد.**بحار، ج‏23، ص‏301.***
2- اگر پیامبر صلی الله علیه و آله شما را به کاری مثل رفتن به جبهه و خواندن نماز دعوت کرد، حتماً اطاعت کنید و دعوت او را ساده نگیرید.
3- در صدا زدن پیامبر، فریاد نکشید.**تفسیر مجمع‏البیان.***
4- نفرین و دعای پیامبر مستجاب است، مواظب باشید.**تفسیر کبیرفخررازی.***
پیام‏ها:
1- رهبری الهی، حریم دارد و دارای مقام و احترام است. هم نام او را با احترام ببرید و هم با تمام وجود تسلیم او باشید و فراخوانی او را مانند فراخوانی دیگران ندانید. (لا تجعلوا دعاء الرسول...)
2- نافرمانی از رسول خدا صلی الله علیه و آله نافرمانی از خداست. (اوّل آیه سخن از دعوت رسول است و آخر آیه، سخن از مخالفت خدا). (فلیحذر الّذین یخافون)
3- ساده گرفتن پیام‏های رهبری و بی‏توجّهی به آنها، فتنه و عذاب به دنبال دارد. (فتنة او... عذاب الیم)
4- مخالفت فرمان خدا، یا فتنه‏ی دنیوی به دنبال دارد یا کیفر اُخروی. (فتنة او تصیبهم عذاب الیم)