تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 8
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره فرقان آیه 20

(20) وَمَآ أَرْسَلْنَا قَبْلَکَ مِنَ الْمُرْسَلِینَ إِلَّا إِنَّهُمْ لَیَأْکُلُونَ الطَّعَامَ وَ یَمْشُونَ فِی الْأَسْوَاقِ وَجَعَلْنَا بَعْضَکُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً أَتَصْبِرُونَ وَ کَانَ رَبُّکَ بَصِیراً
و ما پیش از تو هیچ پیامبری نفرستادیم مگر آن که آنان (نیز) غذا می‏خوردند و در بازارها راه می‏رفتند، و ما بعضی از شما را وسیله‏ی آزمایش بعضی دیگر قرار دادیم. آیا صبر و تحمّل از خود نشان می‏دهید؟ و پروردگار تو همواره بیناست.
نکته‏ها:
در آیه‏ی هفتم این سوره، بهانه‏جویی کفّار درباره‏ی زندگی عادی پیامبر اسلام عنوان شد. خداوند در این آیه می‏فرماید: همه‏ی انبیا غذا می‏خوردند و با مردم و در میان آنان بودند و در بازارها رفت و آمد داشتند.
پیام‏ها:
1- فرستادن انبیا، از برنامه‏ها وسنّت‏های الهی است. (وماارسلنا قبلک من‏المرسلین)
2- آشنایی با تاریخ، هم بهانه‏جویان را خلع سلاح می‏کند و هم مایه‏ی تسلی پیامبر اکرم است. (و ماارسلنا قبلک... انهم لیأکلون الطعام)
3- تمام انبیا، زندگی مردمی داشتند. (لیأکلون الطعام و یمشون ...)
4- مربّی باید با مردم حشر و نشر داشته باشد. (یمشون فی‏الاسواق)
5 - زندگی ساده انبیا، برای مردم آزمایش است. (یمشون فی‏الاسواق - و جعلنا بعضکم لبعض فتنة) (آری، اگر پیامبران، زندگی مرفّه و کاخ و طلا داشتند، مردم به خاطر دنیاطلبی، گرد آنان جمع می‏شدند که چنین گرایشی ارزش نداشت. ارزش در این است که انسان از فردی در ظاهر عادّی، اطاعت کند.)
6- یکی از وسایل آزمایش مردم، خود مردم‏اند. (جعلنا بعضکم لبعض فتنة) گاهی کسی ثروتمند است تا معلوم شود شکر می‏کند یا طغیان. و کسی فقیر است تا آزمایش شود که آیا صبر می‏کند یا بر ثروتمند حسد می‏ورزد.
7- کلید موفّقیّت در آزمایش‏های الهی صبر است. (فتنة أتصبرون)
8 - فلسفه‏ی آزمایش‏های الهی، پرورش انسان‏هاست. (ربّک)
9- در آزمایش‏های الهی، مسأله‏ای برای خداوند کشف نمی‏شود، زیرا او به همه چیز آگاه است. (و کان ربّک بصیرا) (آزمایش‏های او برای شکوفا شدن خصلت‏های درونی انسان است، زیرا کیفر و پاداش بر اساس بروز و ظهور خصلت‏ها است.)
10- علم به این که زیر نظر خداوند هستیم، عامل پیداش صبر است. (أتَصبرون و کان ربّک بصیرا)
سوره فرقان آیه 21
جزء (19)
(21) وَقَالَ الَّذِینَ لَا یَرْجُونَ لِقَآءَنَا لَوْلَا أُنزِلَ عَلَیْنَا الْمَلَئِکَةُ أَوْ نَرَی‏ رَبَّنَا لَقَدِ اسْتَکْبَرُواْ فِی أَنفُسِهِمْ وَعَتَوْ عُتُوّاً کَبِیراً
و کسانی که به ملاقات ما امید ندارند (و رستاخیز را قبول نمی‏کنند) گفتند: چرا فرشتگان بر ما نازل نمی‏شوند و یا چرا پروردگارمان را نمی‏بینیم؟ قطعاً آنان در نفس خود استکبار ورزیدند و سرکشی بزرگی کردند.
نکته‏ها:
کلمه‏ی «عُتوّ» به معنای بدترین نوع ظلم است.**تفسیر مجمع‏البیان.***
روز قیامت را روز «لقاء» می‏نامند، چون در آن روز غفلت‏ها و جهل‏ها و موانع دیگر کنار می‏روند و همه‏ی مردم عظمت خدا را می‏بینند. (و یعلمون ان اللّه هو الحقّ المبین)**نور، 25.***
پیام‏ها:
1- بی‏اعتقادی به معاد، مایه‏ی بهانه‏گیری در برابر انبیاست. (لایرجون لقائنا لولا...)
2- حتّی امید به قیامت، برای سازندگی انسان و اطاعت از خداوند کافی است. (لایرجون...)
3- روز قیامت، روز ملاقات الطاف یا قهر الهی است. (تا مردم کدام یک را برای خود فراهم کرده باشند). (لقائنا)
4- کفّار، فرشتگان را باور داشتند. (لولا انزل علینا الملائکة)
5 - مادّیگرایان، همه‏ی چیز را مادّی می‏پندارند و به دنبال دیدن خداوند با چشم سر هستند. (نری ربّنا)
6- سرچشمه‏ی طغیان و استکبار انسان، بلند پروازی‏های درونی اوست. (استکبروا فی انفسهم) (از کوزه همان برون تراود که در اوست.)
7- گناه وتجاوز درجاتی دارد. (عُتوّاً کبیراً)