تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 8
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نور آیه 61

(61) لَیْسَ عَلَی الْأَعْمَی‏ حَرَجٌ وَلَا عَلَی الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَلَا عَلَی الْمَرِیضِ حَرَجٌ وَلَا عَلَی‏ أَنفُسِکُمْ أَن تَأْکُلُواْ مِن بُیُوتِکُمْ أَوْ بُیُوتِ ءَابَآئِکُمْ أَوْ بُیُوتِ أُمَّهَتِکُمْ أَوْ بُیوُتِ إِخْوَنِکُمْ أَوْ بُیوُتِ أَخَوَتِکُمْ أَوْ بُیُوتِ أَعْمَمِکُمْ أَوْ بُیُوتِ عَمَّتِکُمْ أَوْ بُیُوتِ أَخْوَلِکُمْ أَوْ بُیوُتِ خَلَتِکُمْ أَوْ مَا مَلَکْتُم مَّفَاتِحَهُ أَوْ صَدِیقِکُمْ لَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ أَن تَأْکُلُواْ جَمِیعاً أَوْ أَشْتَاتاً فَإِذَا دَخَلْتُم بُیُوتاً فَسَلِّمُواْ عَلَی‏ أَنفُسِکُمْ تَحِیَّةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُبَرَکَةً طَیِّبَةً کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْأَیَتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ
بر نابینا و لنگ و بیمار و بر خود شما ایرادی نیست که بخورید از خانه‏های خود یا خانه‏های پدرانتان یا خانه‏های مادرانتان یا خانه‏های برادرانتان یا خانه‏های خواهرانتان یا خانه‏های عموهایتان یا خانه‏های عمه‏هایتان یا خانه‏های دایی‏هایتان یا خانه‏های خاله‏هایتان یا آن خانه‏هایی که کلیدهایش را در اختیار دارید یا خانه‏های دوستانتان. بر شما باکی نیست که به طور دسته جمعی بخورید یا پراکنده (و تنها)، و چون وارد هر خانه‏ای شدید پس بر یکدیگر سلام کنید، که تحیّت الهی است و مبارک و پسندیده است. خداوند آیات خود را این چنین برای شما بیان می‏کند. باشد که بیندیشید.
نکته‏ها:
امام باقر علیه السلام می‏فرماید: قبل از اسلام، نابینا و لنگ و مریض حقّ نداشتند با افراد سالم غذا بخورند این آیه به آنان اجازه داد تا با افراد سالم و دسته‏جمعی غذا بخورند، یا اگر خواستند جداگانه میل کنند.**تفسیر نورالثقلین.*** آری در جامعه باید از شخصیّت چنین افرادی دفاع کرد.
اگر دلیل دیگری در کار نباشد و ما باشیم و این آیه، به نظر می‏رسد که خداوند برای نابینا و لنگ و بیمار یک کارت سبز برای مصرف صادر کرده است که این سه گروه در همه جا می‏توانند غذای مورد نیازشان را میل کنند و منطقه‏ای برای آنان ممنوعه نیست، ولی سایر افراد تنها در موارد یازده‏گانه‏ی ذکر شده در آیه، حقّ مصرف دارند. (این برداشت را جایی ندیدم، اگر حقّ است از خداست و اگر باطل است از من است).
قرآن با بیان یک اصل و قانون کلّی بیان می‏کند که همان گونه که افراد نابینا و لنگ و مریض از غذا خوردن در خانه‏هایی معافند، شما نیز در مصرف غذا از خانه‏هایی که در آیه آمده معاف می‏باشید.
این آیه تنها اجازه‏ی استفاده از خانه‏ی خویشانِ نَسَبی را بیان کرده و نامی از فامیل سببی مثل پدر زن و مادر زن و برادر زن و خواهر زن نبرده است.
این آیه تنها درباره‏ی غذا خوردن است، ولی تصرّفات دیگر در مال دیگران مشروط به گرفتن اجازه است. امام صادق علیه السلام فرمودند: مراد از خوردن در آیه خوردن خرما، نان و خورشت است نه غیر آن.**تفسیر نورالثقلین.*** و خوردن غذا از خانه‏های یازده‏گانه، باید طبیعی و دور از اسراف و تبذیر باشد.**تفسیر صافی.***
در موارد ذکر شده در آیه، همین که از رضایت صاحبخانه با خبر باشیم کافی است، ولی گاهی قرائن نشان می‏دهد که همین یازده گروه میل ندارند از غذای خانه آنان بخوریم مثلاً اگر غذا را در جای مخصوصی پنهان کرده باشند این نشان می‏دهد که راضی نیستند ما استفاده کنیم. در چنین مواردی باید دست نگه داریم.
در مجمع‏البیان می‏خوانیم: بخش اوّل آیه مربوط به معاف بودن نابینا و لنگ و بیمار از شرکت در جهاد است و قسمت بعدی آیه مربوط به غذا خوردن است.
امام باقر علیه السلام فرمود: همین که شخصی وارد خانه شود و بر اهل آن سلام کند و آنان جواب دهند، این سلام بر خویشتن است.**تفسیر نورالثقلین.***
پیام‏ها:
1- دیگران را بر خود مقدّم بداریم، خصوصاً محرومان را. (الاعمی - الاعرج - المریض - انفسکم)
2- مسائل عاطفی، در مسائل حقوقی اثر می‏گذارند. (گرچه غذا ملک صاحبخانه است، ولی اسلام روابط خویشاوندی و عاطفی را در این موارد بر مالکیّت افراد غالب نموده است.) (أن تأکلوا من... بیوت اعمامکم)
3- خانه‏ی همسر و فرزند خانه خود شماست.**تفسیر المیزان. ***(بیوتکم) (خانه‏ی فرزند در آیه نیست شاید به خاطر این که این مورد، روشن و مسلم است. در حدیث می‏خوانیم: «انت و مالک لابیک» تو و مالت از آن پدرت می‏باشید.)
4- قرائن محکم و اطمینان عقلایی برای جواز مصرف کافی است.(مثلاً دادن کلید خانه، نشان رضایت است) (ملکتم مفاتحه او صدیقکم)
5 - در اسلام، حقّ دوست در کنار حقّ فامیل قرار داده شده است. (او صدیقکم)
(از «افلاطون» پرسیدند: برادرت را بیشتر دوست داری یا رفیقت را؟ گفت: برادرم را زمانی که رفیقم باشد.)**تفسیر مراغی.***
6- سلام کردن، از آداب ورود به منزل است. (فسلّموا)
7- سلام، ادبی آسمانی، مبارک و دلپسند است. (تحیّة من عنداللّه مبارکة طیّبة)
8 - سلام کردن، در خیر و برکت زندگی مؤثّر است. (مبارکة طیّبة)
9- اهل خانه به منزله‏ی جان شما هستند. (سلّموا علی انفسکم)
10- مرز حقّ و حقوق را باید خداوند تعیین فرماید. (یبین اللّه لکم الآیات)
11- در احکام الهی باید اندیشید. (لعلّکم تعقلون)