تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد سوّم - فروع مسائل اخلاقی‏
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

عوامل و انگیزه‏های سوءظن‏

این رذیله اخلاقی، همانند رذائل دیگر از سرچشمه‏های متعددی نشأت می‏گیرد:
1- آلودگی درون و برون: افرادی که خود آلوده‏اند، دیگران را همچون خود آلوده می‏پندارند. و از طریق مقایسه به نفس، که یکی از صفات غالب انسان‏ها است مردم را به کیش خود و به روش خود می‏پندارند، و تا از آلودگی پاک نشوند، حُسن‏ظن به دیگران نخواهند داشت. در حدیثی از امیرمؤمنان علی علیه السّلام می‏خوانیم: لایظنّ بأحد خیراً لأنّه لایراه الّا بطبع نفسه؛ آدم بد به هیچ‏کس گمان خوب نمی‏برد، زیرا دیگران را همچون خود می‏پندارد.(449)
2- همنشینی با بدان: کسی که معاشرانش را از افراد فاسد و مفسد انتخاب کرده است، طبیعی است که نسبت به همه مردم سوءظن پیدا کند، چرا که تصور می‏کند معاشران او نمونه‏هایی از سایر مردمند، همانگونه که در حدیث معروف امیرمؤمنان علی علیه السّلام آمده است که فرمود: مجالسة الأشرار تورث سوءالظّنّ بالأخیار؛ همنشینی با بدان سبب بدگمانی نسبت به نیکان می‏شود.(450)
3- زندگی در محیطهای فاسد: هنگامی که انسان در خانواده یا در شهر و کشوری که فساد بر آن حاکم شده است زندگی کند، نظر او نسبت به همه افراد حتی به نیکان بد می‏شود. هر چند معاشران او افراد خوبی باشند ولی غلبه فساد بر محیط کار، خود ایجاد سوءظن می‏کند.
4- حسد و کینه‏توزی و تکبر و غرور: بخشی دیگر از عوامل سوءظن است چرا که شخص حسود و کینه‏توز می‏خواهد از این طریق از مقام شخص محسود بکاهد و کینه خود را از این طریق اعمال کند، افراد متکبر برای تحقیر دیگران متوسل به سوءظن می‏شوند تا آنها را در فکر خود و جامعه، افرادی پست و حقیر جلوه دهد.
5- عقده حقارت: یکی دیگر از عوامل سوءظن است. کسی که گرفتار خود کم‏بینی شده، و یا از سوی دیگران مورد تحقیر واقع گشته است سعی می‏کند دیگران را هم در محیط فکر خود حقیر و پست و آلوده و گنهکار حساب کند، تا از عقده خود بکاهد، و آرامش کاذبی برای خویش فراهم سازد.
اما سوءظن نسبت به خداوند، عمدتاً از ضعف ایمان ناشی می‏شود، عدم ایمان به صفات ذات و صفات افعال، و ضعف باورها نسبت به علم و قدرت و رحمانیت و رازقیّت و سایر صفات پروردگار او را به سوءظن در وعده‏هایش می‏کشاند، و راههای سعادت و نجات را به روی انسان می‏بندد.