تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد سوّم - فروع مسائل اخلاقی‏
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

14: حلم و غضب‏

اشاره :
خشم و غضب از خطرناک‏ترین حالات انسان است که اگر جلو آن رها شود، گاه به شکل یک نوع جنون و دیوانگی و از دست دادن هر نوع کنترل بر اعصاب خودنمایی می‏کند و بسیاری از تصمیم‏های خطرناک و جنایاتی که انسان یک عمر باید کفاره و جریمه آن را بپردازد، در چنین حالتی انجام می‏شود و اگر می‏بینیم قرآن مجید آن را دوّمین صفت پرهیزکاران بعد از صفت انفاق (در آیه 134 آل عمران) شمرده به خاطر همین است.
خشم و غضب همچون آتشی سوزان است که گاه یک جرقّه آن تدریجاً مبدل به دریایی از آتش می‏شود، و خانه‏ها و شهرهایی را در کام خود فرومی‏برد.
اگر تاریخ را ورق بزنیم مشکلات عظیمی را که در جوامع انسانی بر اثر شعله سوزان غضب و خشم به وجود آمده بررسی کنیم خواهیم دید که سرچشمه بسیاری از ضایعات و ناملائمات و حوادث دردناکی همین خشم و غضب بوده است و خساراتی که دامن افراد و خانواده‏ها و اجتماعات را گرفته از بیشترین خسارات است.
با این اشاره به آیات قرآن بازمی‏گردیم و خطرات این رذیله و برکات حلم و بردباری که نقطه مقابل آن است را مورد بررسی قرار می‏دهیم.
1- والّذین یجتنبون کبائر الاثم و الفواحش و اذا ما غضبوهم یغفرون. (شوری - 37)
2- الّذین ینفقون فی السّرّاء و الضّرّاء و الکاظمین الغیظ و العافین عن النّاس و اللّه یحبّ المحسنین. (آل عمران - 134)
3- وذاالنّون اذ ذهب مغاضباً فظنّ أن لن نقدر علیه فنادی فی الظّلمات أن لا اله الّا أنت سبحانک أنّی کنت من الظّالمین. (انبیاء - 87)
4- انّ ابراهیم لأوّاه حلیم. (توبه - 114)
5- انّ ابراهیم لحلیم أوّاه منیب. (هود - 75)
6- فبشّرناه بغلام حلیم. (صافات - 101)
7- و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاماً. (فرقان - 63)
8- خذ العفو و أمر بالعرف و أعرض عن الجاهلین. (اعراف - 199)
ترجمه :
1- همان کسانی که از گناهان بزرگ و اعمال زشت اجتناب می‏ورزند، و هنگامی که خشمگین شوند عفو می‏کنند.
2- همانها که در توانگری و تنگ‏دستی انفاق می‏کنند و خشم خود را فرومی‏برند و از خطای مردم در می‏گذرند و خدا نیکوکاران را دوست دارد.
3- ذالنون (یونس) را (به یادآور) در آن هنگام که خشمگین (از میان قوم خود) رفت، و چنین می‏پنداشت که ما بر او تنگ نخواهیم گرفت (امّا موقعی که در کام نهنگ فرورفت) در آن ظلمت‏ها(ی متراکم) صدا زد (خداوندا) جز تو معبودی نیست منزهی تو، من از ستمکاران بودم.
4- به یقین ابراهیم مهربان و بردبار بود.
5- چرا که ابراهیم بردبار و دلسوز و بازگشت‏کننده (به سوی خدا) بود.
6- ما او (ابراهیم) را به نوجوانی بردبار و صبور بشارت دادیم.
7- و هنگامی که جاهلان آن‏ها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گویند) به آنها سلام می‏گویند (و با بی‏اعتنائی و بزرگواری می‏گذرند).
8- (به هر حال) با آنها مدارا کن و عذرشان را بپذیر و به نیکی‏ها دعوت‏نما و از جاهلان روی‏بگردان (و با آنان ستیزه مکن).