تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد سوّم - فروع مسائل اخلاقی‏
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

3: کفران نعمت و سپاسگزاری‏

اشاره :
شُکر نعمت همان قدردانی از نعمت است خواه به زبان باشد یا در عمل، بنابراین کفران و ناسپاسی بی‏اعتنایی به نعمتها و یا تحقیر و تضییع آنها است، و این یکی از رذایل مهم اخلاقی است خواه در زندگی فردی باشد یا در زندگی اجتماعی و در واقع شکرگزاری سبب پیوند دلها و استحکام رشته‏های محبّت در جامعه انسانی، در حالی که ناسپاسی پیوندها را قطع می‏کند و جامعه انسانی را به جهنّم سوزانی از کینه و عداوت و بدبینی مبدّل می‏کند!
در مسیر تکامل روح انسانی و سیر الی اللّه و تهذیب نفوس نیز کفران و ناسپاسی مانع بزرگی است، روح را آلوده و وجدان را ضعیف و نورانیّت باطن را از بین می‏برد.
موضوع شُکر منعم که در فطرت انسانها به ودیعت نهاده شده، راه گشای راه توحید و خداشناسی است که بسیاری از علمای عقائد در نخستین بحثهای عقیدتی یعنی ضرورت شناخت بخشنده نعمتها بر آن تکیه کرده‏اند که شرح آن در بحثهای آینده به خواست خدا خواهد آمد.
با این اشاره به قرآن باز می‏گردیم و بخشی از آیات قرآنی را که از کفران نعمت نکوهش و از شکر نعمت ستایش می‏کند مورد بررسی قرار می‏دهیم.
1- و اذتأذّن ربّکم لئن شَکرتم لازیدنّکم و لئن کفرتم انّ عذابی لشدید. (ابراهیم - 7)
2- و من شَکر فانّما یشکر لنفسه و من کفر فانّ ربّی غنّی کریم. (نمل‏40)
3- و من یشکر فانّما یشکر لنفسه و من کفر فانّ اللّه غنّیّ حمید. (لقمان - 12)
4- و لئن أذقنا الأنسان منّا رحمة ثمّ نزعناها منه انّه لیؤس کفور - و لئن أذقناه نعمآء بعد ضرّآء مسّته لیقولن ذهب السّیّئات عنّی انّه لفرح فخور. (هود - 9 و 10)
5- و اذا مسّکم الضّرّ فی البحر ضلّ من تدعون الّا ایّاه فلمّا نجّاکم الی البّر أعرضتم و کان الأنسان کفوراً. (اسراء - 67)
6- ألم الی الّذین بدّلوا نعمة اللّه کُفراً و أحلّوا قومهم دار البوار - جهنّم یصلونها و بئس القرار. (ابراهیم - 28 و 29)
7- و ضرب اللّه مثلاً قریة کانت آمنة مّطمئنّة یأتیها رزقها رغداً من کلّ مکان فکفرت بأنعم اللّه فأذاقها اللّه لباس الجوع و الخوف بما کانوا یصنعون. (نحل - 112)
8- لقد کان لسبا فی مَسکنهم آیة جنّتان عن یمین و شمال کلوا من رزق ربّکم و أشکروا له بلدة طیّبة و ربّ غفور - فأعرضوا فأرسلنا علیهم سیل العرم و بدّلناهم بجنّتیهم جنّتین ذواتی اکل خمط و أثل و شی‏ء من سدر قلیل - ذلک جزیناهم بما کفروا و هل نجازی الّا الکفور. (سبأ - 15 تا 17)
ترجمه :
1- (همچنین) بخاطر بیاورید هنگامی را که پروردگارتان اعلام داشت که اگر شُکرگزاری کنید (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود و اگر کفران کنید مجازاتم شدید است.
2-... هر کس شُکر کند به سوی خویش شُکر کرده است و هر کس کفران کند پروردگار من غنی و کریم است.
3- هر کس شُکرگزاری کند به سود خویش شُکر کرده است، و آن کس که کفران کند (زیانی به خدا نمی‏رساند) چرا که خداوند بی‏نیاز و ستوده است.
4- و اگر به انسان نعمتی بچشانیم سپس از او بگیریم بسیار نوید و ناسپاس خواهد بود - و اگر نعمتهایی پس از شدّت و ناراحتی به او برسانیم می‏گوید مشکلات از من برطرف شد و دیگر باز نخواهد گشت و غرق شادی و غفلت و فخرفروشی می‏شود.
5- و هنگامی که در دریا ناراحتی به شما برسد همه کس را جز او فراموش خواهید کرد، امّا هنگامی که شما را به خشکی نجات دهد روی می‏گردانید و انسان کفران کننده است.
6- آیا ندیدی کسانی را که نعمت خدا را به کفران تبدیل کردند و جمعیت خود را به دارالبوار (نیستی و نابودی) کشاندند - (دارالبوار همان) جهنّم است که آنها در آتش آن وارد می‏شوند و بد قرارگاهی است.
7- خداوند (برای آنها که کفران نعمت می‏کنند) مثلی زده است: منطقه آبادی را که امن و آرام و مطمئنی بوده و همواره روزیش بطور وافر از هر مکانی فرامی‏رسید امّا نعمت خدا را کفران کردند و خداوند به خاطر اعمالی که انجام می‏دادند لباس گرسنگی و ترس در اندامشان پوشانید.
8- برای قوم سبا در محل سکونتشان نشانه‏ای (از قدرت الهی) بود، دو باغ (عظیم و گسترده) از راست و چپ (با میوه‏های فراوان، به آنها گفتیم) از روزی پروردگارتان بخورید و شُکر او را بجاآورید، شهری است پاک و پاکیزه و پروردگار آمرزنده (و مهربان) - امّا آنها (از خدا) روی گردان شدند، و ما سیل ویرانگر را بر آنها فرستادیم و دو باغ (پُربرکت) شان را به دو باغ (بی‏ارزش) با میوه‏های تلخ، و درختان شوره‏گز، و اندکی درخت سدر مبدّل ساختیم! - و این را به خاطر کفرشان جزا دادیم و آیا جز کفران کننده را به چنین مجازاتی کیفر می‏دهیم؟!