تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد سوّم - فروع مسائل اخلاقی‏
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

11: سخن‏چینی و اصلاح ذات‏البین‏

اشاره :
زندگی اجتماعی همیشه توأم با تزاحمها و نزاعها است و یکی از شاخه‏های تزاحم بگو و مگوهائی است که در میان افراد صورت می‏گیرد و گاه دامنه پیدا می‏کند و به مشاجرات شدید و حتّی در بعضی اوقات ممکن است به خون‏ریزی منتهی شود!
وظیفه دیگران این است که در اصلاح ذات‏البین و رفع سوء تفاهم و فراهم آوردن جوّ خوش‏بینی و حُسن ظن در میان افرادی که درگیر مناقشات هستند بکوشند و به اصطلاح آب بر روی آتش بپاشند.
ولی متأسّفانه گروهی هستند که بر اثر انگیزه‏های مختلف درست در جهت خلاف این مطلب گام برمی‏دارند گوئی بنزین بر آتش می‏پاشند و دامنه این حریق را وسیعتر می‏کنند و به یقین در تمام مفاسدی که از آن به بارمی‏آید شریک و سهیم‏اند؛ سخن این را برای آن می‏برند و سخن آن را برای این و حتّی گاهی از خودشان چیزی نیز بر آن می‏افزایند این گروه را سخن‏چین می‏نامند و از بدترین خَلق خدا هستند در حالی که گروه اوّل صالحان. مصلحانند و کار آنها در حد جهاد فی سبیل اللّه است.
همانگونه که در روایات وارد شده است: أجر المصلح بین النّاس کاجر المجاهد بین أهل الحرب.(380)
سخن‏چینی هرگاه تکرار شود به صورت یک خُلق و خُوی درمی‏آید و از رذایل بسیار زشت اخلاقی است در آیات و روایات اسلامی اشارات زیادی در نکوهش این رذیله اخلاقی و ستایش فراوان درباره اصلاح ذات‏البین آمده است.
با این اشاره به آیات قرآن باز می‏گردیم و آیات مربوط به این دو صفت را بررسی می‏کنیم سپس به تحلیل ریشه‏ها، پیامدها و آثار نامطلوب سخن‏چینی و برکات اصلاح ذات‏البین و طرق درمان آن رذیله اخلاقی و تقویت این فضیلت می‏پردازیم.
1- ویل لکلّ همزة لمزه. (همزه - 1)
2- و لا تطع کلّ حلاّف مهین - همّاز مشّاء بنمیم - منّاع للخیر معتد أثیم - عتلّ بعد ذلک زنیم. (قلم - 10 تا 13)
3- یا أیّها الّذین آمنوا ان جاءکم فاسق بنباء فتبیّنوا أن تصیبوا قوماً بجهالة فتصبحوا علی ما فعلتم نادمین. (حجرات - 6)
4- من یشفع شفاعة حسنة یکن له نصیب منها و من یشفع شفاعة سیّئة یکن له کفل منها و کان اللّه علی کلّ شی‏ء مقیتا. (نساء - 85)
5- یسئلونک عن الأنفال قل الأنفال للّه و الرّسول فاتّقوا اللّه و أصلحوا ذات بینکم و أطیعوا اللّه و رسوله ان کنتم مؤمنین. (انفال - 1)
6- و لاتجعلوا اللّه عرضة لایمانکم أن تبرّوا و تتّقوا و تصلحوا بین النّاس و اللّه سمیع علیم. (بقره - 224)
7- لا خیر فی کثیر من نجواهم الّا من أمر بصدقة أو معروف أو اصلاح بین النّاس و من یفعل ذلک ابتغاء مرضات اللّه فسوف نؤتیه أجراً عضیماً. (نساء - 114)
8- ...ان ارید الّا الأصلاح ما استطعت و ما توفیقی الّا باللّه علیه توکّلت و الیه انیب. (هود - 88)
ترجمه :
1- وای بر هر عیبجوی مسخره کننده‏ای!
2- و از کسی که بسیار عیبجوست و به سخن‏چینی آمد و شد می‏کند - و بسیار مانع کار خیر، و متجاوز و گناهکار است - علاوه بر اینها کینه‏توز و پرخور و خشن و بدنام است پیروی مکن.
3- ای کسانی که ایمان آورده‏اید! اگر شخص فاسقی خبری برای شما بیاورد، درباره آن تحقیق کنید مبادا به گروهی از روی نادانی آسیب برساند و از کرده خود پشیمان شوید!
4- کسی که شفاعت (تشویق و کمک) به کار نیکی کند نصیبی از آن برای او خواهد بود، و کسی که شفاعت (تشویق و کمک) به کار بدی کند سهمی از آن خواهد داشت و خداوند حسابرس و نگهدار هر چیز است.
5- از تو درباره انفال (غنائم و هر گونه مالی بدون مالک مشخص) سؤال می‏کنند، بگو انفال مخصوص خدا و پیامبر است، پس از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید و خصومتهایی را که در میان شماست آتشی دهید! و خدا و پیامبرش را اطاعت کنید اگر ایمان دارید!
6- خدا را در معرض سوگندهای خود قرار ندهید! و برای اینکه نیکی کنید، و تقوا پیشه سازید و در میان مردم اصلاح کنید (سوگند یاد ننمائید) و خداوند شنوا و داناست.
7- در بسیاری از سخنان در گوشی (و جلسات محرمانه) آنها خیر و سودی نیست، مگر کسی که (به این وسیله) امر به کمک به دیگران، یا کار نیک یا اصلاح در میان مردم کند و هر کس برای خشنودی پروردگار چنین کند پاداش بزرگی به او خواهیم داد.
8-... من جز اصلاح تا آنجا که توانایی دارم نمی‏خواهم و توفیق من جز به خدا نیست، بر او توکّل کردم و به سوی او بازمی‏گردم!