تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد سوّم - فروع مسائل اخلاقی‏
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

2- سازمان‏های بازرسی‏

امروز در تمام ادارات و مؤسسات مهم، سازمان‏هایی به نام سازمان‏های بازرسی وجود دارد که کار آنها نظارت بر اعمال کارمندان و کارکنان و جلوگیری از حیف و میل‏ها و کنترل حسن انجام وظیفه از سوی آنان می‏باشد.
بدیهی است کار آنها تجسّس در زندگی شخصی کارمندان و کارکنان نیست بلکه نظارت آنان بر امور مربوط به انجام وظایف اجتماعی و رعایت مصالح امّت است و اگر چنین سازمان‏هایی به کلّی برچیده شود یا افراد ناصالح در آن قرار گیرند، ممکن است فساد، سراسر اجتماع را بگیرد.
روشن است این مسأله مخصوص به زمان و مکان خاصی نیست، بلکه در گذشته در مناطق مختلف جهان وجود داشته است.
تفاوت سازمان‏های اطلاعاتی با سازمان‏های بازرسی در این است که سازمان‏های اطلاعاتی مخفیانه کار می‏کنند، ولی سازمانهای بازرسی آشکارا و شناخته شده درباره مسائلی که مشکوک به نظر می‏رسد تجسّس می‏نمایند تا اگر خلافی واقع شده کشف شود و خلافکار به دست عدالت سپرده شود.
3- تجسّس در مسائل شخصی سرنوشت‏ساز - کسی که می‏خواهد همسری برای خود انتخاب کند یا شریکی برای معامله برگزیند یا کارمندی برای یک مؤسسه حساس بگمارد به یقین بدون تفحص و تجسّس و تحقیق چنین کاری را نمی‏کند، و عقل و شرع به او اجازه می‏دهد که حال آنها را از دوستان و همسایگان و معاشرانش جستجو کند، یا شخصاً از دور و نزدیک مراقب او باشد تا اطمینان حاصل کند که او شخص صالحی است و برای هدفی که دارد مناسب است.
به یقین این جستجوگری از موضوع تجسّس حرام خارج است، ولی هرگز نباید این‏گونه مسائل بهانه‏ای برای ورود در زندگی خصوصی افراد گردد، و در حالی که فعلاً تصمیم چندان بر ازدواج یا انتخاب شریک یا استخدام کارمند ندارد به بهانه این که ممکن است روزی چنین حاجتی حاصل شود پس هم امروز تجسّس و تفحص را شروع کند، این بهانه‏های شیطانی هرگز نمی‏تواند مجوّز برای تعدّی از حدود شرع گردد.
کوتاه سخن این که هرگونه افراط و تفریط در این مسأله سبب انحراف از تعلیمات اصیل اسلام می‏شود، و به تعبیر دیگر نه می‏توان به بهانه حرمت تجسّس از تحقیق و تفحص در مسایل سرنوشت‏ساز جامعه اسلامی دور ماند، و مصالح امّت را در برابر توطئه‏های دشمن، بی‏دفاع ساخت، و نه می‏توان به بهانه مصالح امّت هجوم به زندگی خصوصی مردم که هیچ ارتباطی با آن امور ندارد برد، هر دو اشتباه است و موارد خارج از اسلام.