تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد سوّم - فروع مسائل اخلاقی‏
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

پیامدها و آثار سوء سخن‏چینی‏

بارها گفته‏ایم سرمایه اصلی یک جامعه اعتماد و اطمینانی است که افراد با یکدیگر دارند، این اعتماد متقابل سبب اتحاد صفوف و همکاری و تعاون در حد اعلا و پیشرفت جامعه در تمام زمینه‏ها است.
اسلام که اهمّیّت فوق‏العاده‏ای به حفظ اعتماد عمومی و وحدت صفوف می‏دهد هر چیزی را که لطمه‏ای بر آن سازد حرام شمرده و هر چه سبب تقویت آن گردد لازم می‏داند (گاه به طریق وجوب و گاه به طریق استحباب دعوت به آن کرده است).
بی‏شک نمّامی و سخن‏چینی از عوامل مهم تفرقه و ایجاد بدبینی در میان افراد جامعه و سبب عداوت و دشمنی، و گاه موجب متلاشی شده خانواده‏ها است. به همین دلیل در روایات بالا شخص نمّام و سخن‏چین، شرورترین افراد جامعه شناخته شده است.
در حدیثی از امیرمؤمنان علی علیه السّلام می‏خوانیم که فرمود: ایّاکم و النّمائم فانّها تورث الضّغائن؛ از سخن‏چینی بر حذر باشید که سبب کینه و دشمنی است.(398)
و در حدیث دیگری از همان بزرگوار آمده است: ایّاک و الّنمیمة فانّها تزرع الضّغینة و تعبّد عن اللّه و النّاس؛ از سخن‏چینی بپرهیز که تخم عداوت و دشمنی می‏پاشد و انسان را از خدا و مردم دور می‏سازد.(399)
و در بعضی دیگر از احادیث تعبیر به شحناء شده است که همان معنی عداوت و دشمنی را می‏رساند.
در احادیث گذشته نیز خواندیم: که سخن‏چین بدترین خَلق خدا شمرده شده به خاطر این که در میان دوستان جدایی می‏افکند، و افراد پاک را متهم می‏سازد.
از این گذشته سخن نمّام و سخن‏چین در جامعه، منفور و مطرود می‏گردد، زیرا طرفین نزاع که به سخنان او گوش فرادادند، غالباً پشیمان می‏شوند و سیل لعن و نفرین را به کسی که سبب جدایی‏ها گشته سرازیر می‏کنند و مردم را از تماس گرفتن با چنین شخصی برحذر می‏دارند، در یکی از احادیث بالا نیز خواندیم که سخن‏چین هم از خدا دور می‏شود و هم از خلق خدا.
امام صادق علیه السّلام سخن‏چین را به ساحر تشبیه کرده که با سحرش در میان دوستان، جدایی می‏افکند. در این حدیث گویا و تعبیراتی کوبنده چنین می‏فرماید: انّ من اکبر السحر الّنمیمة یفرّق بها بین المتحابین و یجلب العداوة علی المتصادفّین و یسفک بها الدّماء و یهدم بها الدّور و یکشف بها السّتور، و النّمام أشرّ من وطأ علی الأرض بقدم؛ یکی از بزرگترین سحرها سخن‏چینی است که در میان دو دوست جدایی می‏افکند، و تخم عداوت را میان علاقه‏مندان می‏پاشد و سبب ریختن خون‏ها، و ویران شدن خانه‏ها و دریدن پرده‏ها می‏گردد، و سخن‏چین بدترین کسی است که بر زمین قدم نهاده است.(400)
البته سخن‏چینی سحر نیست ولی آثار سحر را دارد، لذا امام فرموده است یکی از بزرگترین انواع سحر است.
توجّه به این نکته لازم است که سخن‏چینی اثر تخریبی دارد و معمولاً اموری که جنبه تخریب دارند زودتر از اموری که جنبه اصلاح دارد اثر می‏کند چون زمینه‏های بدبینی معمولاً در دل‏ها وجود دارد، هنگامی که سخن‏چین به آنها دامن می‏زند به سرعت تأثیر می‏کند و ممکن است با چند جمله دو نفر دوست چهل ساله را از هم جدا سازد. همان گونه که ساختن یک سدّ مفید برای ذخیره آب ممکن است دهها سال طول بکشد امّا ویران کردن آن با مواد منفجره در چند ساعت امکان‏پذیر است.
این سخن را با حدیث از امام صادق علیه السّلام پایان می‏دهیم فرمود: الساعی قاتل ثلاثة قاتل نفسه و قاتل من یسعی به و قاتل من یسعی الیه؛ سعایت کننده هم قاتل خویشتن است، و هم قاتل کسی است که بر ضد او سعایت می‏کند و هم قاتل کسی است که در نزد وی از دیگران سعایت کرده است.(401)
بسیار می‏شود که سعایت نسبت به کسی در نزد شاهان و امراء واقعاً سبب قتل او می‏گردد، و در چنین صورتی سعایت کننده نیز قاتل خویشتن در پیشگاه خدا محسوب می‏شود و کسی که نزد او سعایت شده است به خاطر عدم تحقیق کافی، گویی به دست سعایت کننده به قتل رسیده است چون بی‏گناهی را کشته است.
توجّه به این نکته لازم است که جمعی از بزرگان سعایت و نمّامی را به یک معنی دانسته‏اند، در حالی که ممکن است فرقی در میان آن دو باشد (هر چند بسیار قریب‏الافق هستند) نمّامی و سخن‏چینی آن است که میان دو دوست یا دو خویشاوند یا دو همکار را جدایی بیندازد ولی سعایت این است که نزد شخص بزرگی بدگویی از کسی کند و کار او و جان او را به خطر بیندازد. لذا سعایت در بسیاری از روایات به عنوان سعایت نزد سلطان و مانند آن به کار رفته است.
امّا نزدیک بودن افق هر دو معنی، سبب شده که تحت یک عنوان ذکر شود.