تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد سوّم - فروع مسائل اخلاقی‏
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

12: سوءظن و حُسن‏ظن‏

اشاره :
بدگمانی هنگامی که به صورت یک حالت درونی درآید از مهمترین رذایل اخلاقی است که موجب از هم پاشیدگی خانواده‏ها، و گروهها و جوامع انسانی است.
نخستین ثمره شوم بدگمانی عدم اعتماد است و هنگامی که اعتماد از میان برود، همکاری غیر ممکن می‏شود، و با از میان رفتن همکاری جوامع انسانی به جهنّم سوزانی تبدیل می‏شود که همه از یکدیگر می‏ترسند و در فکر خنثی کردن فعالیت‏های یکدیگرند.
به همین دلیل اسلام که برای اعتماد متقابل افراد و امّت‏ها اهمّیّت فوق‏العاده‏ای قائل است از مسأله بدگمانی به شدّت نهی کرده است و آنچه را اسباب بدگمانی می‏شود ممنوع شمرده و به عکس از آنجا که حُسن‏ظن سبب جوشش محبّت و اعتماد و همکاری و پیشرفت و تعالی است آن را از صفات و اعمال برجسته شمرده و با تعبیرات بسیار محکم به سوی آن دعوت نموده است.
بی‏شک حُسن‏ظن ممکن است در بعضی از موارد ضایعاتی داشته باشد ولی هرگز ضایعات آن با آثار و پیامدهای شوم سوءظن قابل مقایسه نیست.
البتّه سوءظن شاخه‏هایی دارد که یکی از بدترین شاخه‏های آن سوءظن باللّه است که در بحث‏های آینده خواهد آمد. با این اشاره به قرآن بازمی‏گردیم و آیاتی را که در زمینه سوءظن و حُسن‏ظن رسیده است مورد توجّه قرار می‏دهیم:
1- یا أیّها الّذین آمنوا اجتنبوا کثیراً من الظّنّ انّ بعض الظّن اثم. (حجرات - 12)
2- بل ظننتم أن لن ینقلب الرّسول و المؤمنون الی أهلیهم أبداً و زیّن ذلک فی قلوبکم و ظننتم ظّنّ السوء و کنتم قوماً بوراً. (فتح - 12)
3- و یعذّب المنافقین و المنافقات و المشرکین و المشرکات الظّانّین باللّه ظّنّ السوء علیهم دائرة السّوء و غضب اللّه علیهم و لعنهم و أعدّلهم جهنّم و سائت مصیراً. (فتح - 6)
4- اذ جآئوکم من فوقکم و من أسفل منکم و اذ زاغت الأبصار و بلغت القلوب الحناجر و تظنّون باللّه الظّنونا. (احزاب - 10)
5- ... و طائفة قد أهمّتهم أنفسهم یظنّون باللّه غیر الحقّ ظنّ الجاهلیّة.... (آل عمران - 154)
6- لولا اذ سمعتموه ظنّ المؤمنون و المؤمنات بأنفسهم خیراً و قالوا هذا افک مبین. (نور - 12)
ترجمه :
1- ای کسانی که ایمان آورده‏اید! از بسیاری از گمانها بپرهیزید. چرا که بعضی از گمانها گناه است... .
2- ولی شما گمان کردید پیامبر و مؤمنان هرگز به خانواده‏های خود باز نخواهند گشت و این (پندار غلط) در دلهای شما زینت یافته بود و گمان بد کردید و سرانجام (در دام شیطان افتادید و) هلاک شدید!
3- و (نیز) مردان و زنان منافق و مردان و زنان مشرک را که به خدا گمان بد می‏برند مجازات کند (آری) حوادث ناگواری (که برای مؤمنان انتظار می‏کشند) تنها بر خودشان نازل می‏شود! خداوند بر آنها غضب کرده و از رحمت خود دور ساخته و جهنّم را برای آنان آماده کرده، و چه بد سرانجامی است.
4- (به خاطر بیاورید) زمانی را که آنها از طرف بالا و پائین (شهر) بر شما وارد شدند (و مدینه را محاصره کردند) و زمانی که چشم‏ها از شدّت وحشت خیره شده و جانها به لب رسیده بود، و گمانهای گوناگون بدی به خدا می‏بردید! آنجا بود که مؤمنان آزمایش شدند و تکان سختی خوردند!
5- سپس به دنبال این غم و اندوه، آرامشی بر شما فرستاد این آرامش به صورت خواب سبکی بود که (در شب بعد از حادثه اُحد) گروهی از شما را فراگرفت، امّا گروه دیگری در فکر جان خویش بودند، (و خواب به چشمانشان نرفت) آنها گمانهای نادرستی همچون گمانهای دوران جاهلیّت - درباره خدا داشتند، و می‏گفتند آیا چیزی از پیروزی نصیب ما می‏شود؟ بگو همه کارها (و پیروزیها) به دست خداست! آنها در دل خود چیزی را پنهان می‏دارند که برای تو آشکار نمی‏سازند، می‏گویند اگر ما سهمی از پیروزی داشتیم در این جا کُشته نمی‏شدیم! بگو اگر هم در خانه‏های خود بودید آنهایی که کُشته شدن بر آنها مقرر شده بود قطعاً به سوی آرامگاههای خود بیرون می‏آمدند (و آنها را به قتل می‏رساندند)... .
6- چرا هنگامی که این (تهمت) را شنیدند، مردان و زنان باایمان نسبت به خود (و کسی که همچون خود آنها بود) گمان خیر نبردند و نگفتند این دروغی بزرگ و آشکار است.