تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد سوّم - فروع مسائل اخلاقی‏
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

درمان غضب‏

با توجّه به این که غضب، آثار شوم و پیامدهای بسیار خطرناکی دارد، و گاه شیرازه زندگی انسان را از هم می‏پاشد، کوشش و تلاش برای درمان آن بسیار لازم است و افراد عصبانی اگر در اصلاح حال خویش نکوشند پشیمان خواهند شد.
بزرگان علم اخلاق در این زمینه بحث‏های فراوانی دارند و از آن بالاتر در روایات اسلامی دستورهای مهم و مؤثّری برای خاموش کردن آتش غضب داده شده است که گلچینی از آن را ذیلاً از نظر می‏گذرانیم:
1- افراد خشمگین و عصبانی همیشه حتّی قبل از آن که شعله‏های آتش غضب قلب آنها را اِحاطه کند، باید در آثار شوم آن بیندیشند، و مرتب به خود تلقین کنند که غضب آتشی است که ممکن است خرمن ایمان و سعادت و هستی آنها را بسوزاند، غضب آتش خشم خدا را در دنیا و آخرت می‏افزود. غضب دوستان را از انسان دور می‏کند و حربه به دست دشمنان می‏دهد، غضب آثار ویرانگری روی اعصاب انسان می‏گذارد، عمر او را کم می‏کند و سلامتی او را به خطر می‏اندازد. غضب انسان را از رسیدن به مقامات معنوی و مادی بازمی‏دارد.
به عکس، حلم و بردباری رمز موفّقیّت و پیشرفت و سلامت روح و جسم و سبب محبوبیت در جامعه و موجب رضای خدا در دوری شیطان است. همچنین درباره ثواب‏های الهی که برای بردباران ذخیره شده و کیفرهایی که در انتظار صاحبان غضب است نیز بیندیشید.
نه تنها در حال غضب، بلکه قبل از آن نیز باید در این مسائل بیندیشد و به خود تلقین کند تا گرفتار آن نشود.
2- فکر در عواقب خشم و غضب؛ بارها این نکته را تجربه کرده‏ایم و اگر ما تجربه نکرده‏ایم دیگران تجربه کرده‏اند، که هر تصمیمی که انسان به هنگام غضب می‏گیرد نسنجیده و نادرست است و غالباً موجب پشیمانی می‏گردد، چه بهتر که این جمله معروف را که از بعضی از دانشمندان به یادگار مانده، همواره با خود زمزمه کند، به هنگام غضب نه تصمیم و نه تنبیه و نه مجازات.
3- از طرق مهم درمان که در روایات بر آن تأکید شده است ذکر خدا است، در بعضی از روایات آمده هنگامی که عصبانی می‏شوید: أعوذ باللّه من الشّیطان الرّجیم بگوئید.(544)
در بعضی دیگر آمده است به هنگام غضب لا حول و لا قوّة الّا باللّه العلیّ العظیم بگویید تا غضب از شما برود.(545)
در بعضی دیگر از روایات آمده است: به هنگام غضب صورت بر زمین بگذارید و برای خدا سجده کنید.
ابوسعید خدری از پیامبر اکرم صلیّ اللّه علیه وآله و سلّم نقل می‏کند که فرمود: غضب جرقه‏ای است که در قلب انسان قرار می‏گیرد (و آثار آن در وجود او نمایان می‏شود) آیا نمی‏بینید که چشمان او سرخ، و رگ‏های او متورّم می‏شود. کسی که این حالت را در خود مشاهده کند، صورتش را به زمین بگذارد.(546)
به یقین هر کس چنین کند و به درگاه خدا پناه ببرد و از او رفع شرّ شیطان و غضب را بخواهد آرامش می‏یابد.
به یقین هرگونه ذکر خدا در این حال مناسب و مؤثر است، ولی آنچه در بالا آمد، مؤثرتر می‏باشد.
مرحوم شیخ حرّ عاملی در وسائل، بابی تحت عنوان باب وجوب ذکر اللّه عندالغضب در ابواب جهادالنفس آورده است که دلیل بر اهمّیّت این موضوع است.(547)
4- تغییردادن حالت یکی دیگر از طرق درمان غضب است همان‏گونه که در روایات اسلامی آمده است: اگر شخص در حال نشستن عصبانی شده برخیزد و اگر ایستاده است بنشیند، و صورت از آن صحنه برگرداند یا دراز بکشد و اگر بتواند از آن محل دور شود، و خود را به کار دیگری مشغول سازد.
این تعبیر حالت برای فرونشستن آتش خشم و غضب بسیار مؤثر و مفید است.
در حدیثی از رسول خدا صلیّ اللّه علیه وآله و سلّم می‏خوانیم: کان النّبی اذا غضب و هو قائم جلس و اذا غض و هو جالس اضطجع، فیذهب غیضه؛ هنگامی که پیامبر صلیّ اللّه علیه وآله و سلّم (بر اثر کارهای بسیار زشت جاهلان) عصبانی می‏شد، در حالی که ایستاده بود می‏نشست و اگر نشسته بود، به پهلو می‏خوابید و خشم او برطرف می‏شد.(548)
در بحارالانوار از امام باقر علیه السّلام نقل شده است که فرمود: و ایّما رجل غضب و هو قائم فلیجلس فانّه سیذهب عنه رجز الشّیطان و ان کان جالساً فلیقم؛ هر کس که خشمگین شود در حالی که ایستاده باشد بنشیند، چرا که پلیدی شیطان از او دور می‏شود، و اگر نشسته است برخیزد.
در ذیل این حدیث آمده است که اگر انسان نسبت به یکی از بستگانش خشمگین شود و بدن او را با دست خود لمس کند و این تماس بدنی خشم او را فرومی‏نشاند.(549)
5- وضوگرفتن: نوشیدن آب خنک و شستن سَر و صورت با آن به یقین در خاموش کردن آتش غضب مؤثر است. بلکه در حدیثی از رسول خدا صلیّ اللّه علیه وآله و سلّم آمده است اذا غضب أحدکم فلیتوضّأ؛ هنگامی که کسی از شما خشمگین شود وضو بگیرد.(550)
از این تعبیر استفاده می‏شود که وضوگرفتن به هنگام خشم و غضب مستحب است و در فرونشاندن آتش غضب تأثیر دارد.
مرحوم علامه مجلسی در تفسیر کوتاهی که بر این حدیث نوشته است می‏فرماید: بعید نیست که منظور از وضوگرفتن در اینجا شستن دست باشد. ولی با توجه به این که وضو در لسان روایات به معنی همین وضوی نماز است و به اصطلاح حقیقت شرعیه در معنی جدید شده است، ظاهر حدیث مزبور همان وضوی نماز است.
در بعضی از روایات از رسول خدا صلیّ اللّه علیه وآله و سلّم علاوه بر وضو، غسل هم وارد شده است می‏فرماید: واذا غضب أحدکم فلیتوضّأ و لیغتسل فانّ الغضب من النّار؛ هنگامی که کسی از شما خشمگین می‏شود وضو بگیرد و غسل کند، زیرا غضب از آتش است (و آتش را آب خاموش می‏کند).(551)
و در تعبیر دیگری آمده است که غضب از شیطان است، و شیطان از آتش آفریده شده و آتش را آب خاموش می‏کند، بنابراین هنگامی که کسی از شما خشمگین شد وضو بگیرد.(552)
هرگاه امور بالا به یکدیگر ضمیمه شود، و اضافه بر آنها انسان در پیامدهای خطرناک غضب در دنیا و آخرت، و کیفر و مجازات الهی آن بیندیشد به یقین آتش غضب او هر چند شدید و سوزان باشد خاموش خواهد شد. مشکل آنجا پیدا می‏شود که انسان در همان حال و در همان صحنه بماند و هیچ تغییر و دگرگونی در وضع خود ندهد که نجات از پیامدهای آن، مشکل و گاه غیرممکن می‏شود.