تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد سوّم - فروع مسائل اخلاقی‏
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

طرق درمان‏

برای مبارزه با این پدیده شوم اخلاقی و قطع ریشه‏های آن از درون جان آدمی قبل از هر چیز باید به سراغ انگیزه‏های آن رفت، به یقین تا عامل حَسد و دنیاپرستی و نفاق و حالت آزاردهی و انتقام‏جویی که عوامل اصلی پدیده شوم نمیمه و سخن‏چینی می‏باشد از میان نرود، این رذیله اخلاقی از وجود انسان برچیده نمی‏شود. ممکن است مدّتی با اراده و تصمیم‏های قوی، محدود یا منفی گردد، ولی باز در مواقعی خود را نشان خواهد داد.
فراموش نکنیم که بسیاری از فضایل اخلاقی یا رذائل اخلاقی در یکدیگر تأثیر متقابل دارند هر کدام می‏تواند سبب دیگری و گاه مسبّب از آن گردد، و این در حالات و شرایط مختلف وی روی می‏دهد.
از سوی دیگر دقّت در پیامدها و آثار سوء نمّامی و سخن‏چینی و سعایت و ویرانگری آن در سطح جامعه و درون خانواده‏ها و عواقب ناگواری که از این رهگذر دامن همه را می‏گیرد، و در بحث‏های گذشته به آن اشاره شد، و همچنین عذاب‏ها و مجازات‏های الهی که در دنیا و آخرت بر آن مرتب است، قطعاً عامل بازدارنده دیگری است.
افراد سخن‏چین به ویژه کسانی که به آن عادت کرده‏اند، باید آن آثار شوم اجتماعی و کیفرهای الهی این عمل را همه روز از نظر بگذرانند، و پی در پی به خود تلقین کنند که سرانجام نمّامی و سخن‏چینی این است این!، وگرنه وسوسه‏های شیطانی و هوا و هوس آنها را آسوده نخواهد گذاشت.
برخورد مردم با ایمان با افراد نمّام و سخن‏چین می‏تواند عامل بازدارنده دیگری باشد. زیرا هنگامی که به گفته‏های آنها اعتنا نشود، و با بی‏اعتنائی مواجه گردند، و مردم آنها را طرد کنند، به زودی درمی‏یابند که سخنان آنها خریداری ندارد - و سبب بدبینی و نفرت مردم می‏گردد. همین امر اراده آنها را در این کار زشت تضعیف می‏کند.
در حدیثی از امیرمؤمنان علی علیه السّلام می‏خوانیم: أکذب السّعایة و النمیمة باطلة کانت أو صحیحة؛ سعایت و سخن‏چینی را تکذیب کن، خواه باطل باشد یا صحیح.(406)
اگر دروغ باشد باید تکذیب شود، و اگر راست باشد باید با بی‏اعتنائی روبه‏رو گردد.
در حدیث دیگری می‏خوانیم که مردی نامه‏ای خدمت امیرمؤمنان علی علیه‏السّلام داد که در آن درباره کسی سخن‏چینی شده بود. امام به او فرمود: ان کنت صادقاً مقتناک و ان کنت کاذباً عاقبناک و ان أحببت القیلة أقلناک بل تقیلنی یا امیرالمؤمنین؛ اگر آنچه را نوشته‏ای راست باشد ما تو را مبغوض می‏داریم، و اگر دروغ باشد ما تو را مجازات می‏کنیم، و اگر توبه کنی توبه تو را می‏پذیریم.
آن مرد عرض کرد توبه می‏کنم ای امیرمؤمنان توبه مرابپذیر.(407)
این نکته نیز قابل توجّه است؛ کسانی که سخن‏چینی دیگران را نزد تو می‏کنند درباره تو نزد دیگران نیز سخن‏چینی خواهند کرد. همان گونه که در حدیثی در روضه بحارالانوار از امام صادق علیه السّلام نقل شده می‏خوانیم: و من نمّ الیک سینمّ علیک؛ کسی که نزد تو سخن‏چینی کند، بر ضد تو نیز سخن‏چینی خواهد کرد.(408)
آخرین سخن در این زمینه این است که غالب مفاسد اخلاقی در صفات رذیله از ضعف ایمان ناشی می‏شود هر قدر پایه‏های ایمان به روز جزا در دل محکم‏تر گردد، این رذیله کم رنگتر و کم رنگتر خواهد شد.