تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد سوّم - فروع مسائل اخلاقی‏
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

درمان سوءخلق‏

آنچه که در بالا آمد و روایات فراوان دیگری که برای پرهیز از طولانی شدن سخن، از ذکر آنها خودداری شد، به روشنی گواه می‏دهد که سوءخلق یکی از بدترین و مزاحم‏ترین صفات است که آثار مرگباری در زندگی انسان و اطرافیان او دارد، و افق زندگی را تیره و تار و شهد حیات را در کام انسان مبدّل به شرنگ می‏کند.
بنابراین کسانی که گرفتار این رذیله اخلاقی هستند باید هر چه زودتر برای درمان خود بکوشند، و از طرقی که علما و بزرگان اخلاق گفته‏اند بهره گیرند، از جمله این که: مبتلایان به این صفت رذیله باید همه روزه در عواقب شوم آن بیندیشند و روایات بالا و سخنان بزرگان را مکرر در مکرر مرور کنند و آثار شوم آن را در زندگی مبتلایان به آن مشاهده نمایند که چگونه مردم از آنها متنفّر می‏شوند، و در زندگی در برابر حوادث سخت تنها می‏مانند، و در مجموع رانده درگاه خدا و خلق خواهند شد.
این نکته نیز حائز اهمّیّت است که برای ریشه‏کن کردن صفات زشت اخلاقی باید از تمرین و ریاضت استفاده کرد، و در این طریق پافشاری نمود، خوش‏خولقی را - هر چند تصنّعی باشد - پیشه خود ساخت، تا این امر به صورت عادت و ملکه در آید، و همین که عوامل سوءخلق پیش می‏آید، انسان خودش را از آن دور کند و به اموری دیگری مشغول سازد، به نماز و عبادت و زیارت برخیزد، یا خود را سرگرم ورزش و سرگرمی‏های سالم دیگر نماید.
و نیز همه روز به خود تلقین کند که من بداخلاق نیستم و دارای حسن خلقم، این تلقین تدریجاً اثر می‏گذارد، و جوانه‏های حُسن خُلق بر شاخسار وجودش نمایان می‏شود، و آثار سوءخلق برچیده خواهد شد.
گاه می‏شود که سوءخلق، بر اثر گرسنگی، تشنگی و یا بیماری‏های جسمانی پیدا می‏شود در این گونه موارد باید به درمان ریشه‏های آن پرداخت، و از تماس زیاد با مردم خودداری کرد.
و گاه می‏شود که این رذیله اخلاقی از دوستان و رفیقان بد خلق به انسان منتقل می‏شود باید با این گونه افراد قطع رابطه نمود، و با کسانی رابطه برقرار کرد که دارای فضیلت حسن اخلاقند.
بداخلاق‏ترین مردم اگر به دستورهای بالا عمل کنند و تصمیم و اراده قوی برای اصلاح خویشتن داشته باشند، به یقین نتیجه خواهند گرفت.