تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد سوّم - فروع مسائل اخلاقی‏
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

شکرگزاری در سیر پیشوایان‏

می‏دانیم یکی از اشکال حدیث، فعل و تقریر معصوم است، یعنی همان گونه که قول و گفتار آن‏ها معارف دینی را برای ما روشن می‏سازد، عمل و همچنین سکوت آنها در موارد مختلف آموزنده و همچون دریای بی‏کران از معرف و احکام و اخلاق است. مخصوصاً در زمینه شکرگزاری نمونه‏های زیادی وجود دارد از جمله:
1- امام باقر علیه السّلام می‏فرماید: رسول خدا صلیّ اللّه علیه وآله و سلّم شبی نزد عایشه بود (و پیوسته مشغول عبادت بود) عایشه گفت: چرا این قدر خود را به زحمت می‏افکنی در حالی که خداوند گذشته و آینده تو را بخشوده است، پیامبر صلیّ اللّه علیه وآله و سلّم فرمود: ای عایشه! الّا أکون عبداً شکوراً؛ آیا من بنده شکرگزار خدا نباشم.(70)
از این تعبیر معلوم می‏شود که انگیزه عبادت اولیاء اللّه شکر نعمت‏های او بود.
این تعبیر در احادیث اسلامی کراراً از پیامبر اکرم صلیّ اللّه علیه وآله و سلّم نقل شده است که در برابر سؤال افراد مختلفی این جمله را تکرار فرمود: أفلا أکون عبداً شکوراً.
2- در حدیثی از هشام بن احمر که از یاران امام موسی بن جعفر علیه السّلام بود می‏خوانیم که می‏گوید: من با آن حضرت در بعضی از اطراف مدینه بودم، ناگهان دیدم امام از مرکب پیاده شد و به سجده افتاد و مدّت طولانی سجده را ادامه داد، سپس سر از سجده برداشت و سوار بر مرکب شد، عرض کردم فدایت شوم سجده را طولانی فرمودی؟ فرمود: انّنی ذکرت نعمة أنعم اللّه بها علیّ فاحببت أن أشکر ربّی؛ من به یاد نعمتی افتادم که خداوند به من ارزانی فرمود، دوست داشتم شکر پروردگارم را به‏جاآورم.(71)
از این روایت استفاده می‏شود که پیشوایان بزرگ، مقیّد بودند در برابر هر نعمتی شکری جداگانه بجاآورند. بلکه به یاران خود نیز همین معنی را دستور می‏دادند، از این‏رو در حدیثی از امام صادق علیه السّلام آمده است: هرگاه یکی از شما به یاد یکی از نعمت‏های خدا بیفتد، صورت بر خاک بگذارد و شکر خدا را به‏جاآورد، و اگر سواره است پیاده شود و صورت بر خاک نهد، و اگر از ترس انگشت‏نما شدن نتواند پیاده شود صورت بر قربوس زین بگذارد. (قربوس قسمت برآمدگی جلو زین است) و اگر آن را هم نتواند انجام دهد صورت بر کف دست بگذارد و شکر خدا را بجاآورد.(72)
3- در حدیثی از امام صادق علیه السّلام می‏خوانیم که به یکی از یارانش به نام ابوبصیر فرمود: گاه می‏شود که یکی از شما ظرفی از آب می‏نوشد، و خداوند به خاطر آن او را اهل بهشت می‏کند، سپس در شرح این کلام فرمود: نخست ظرف آب را می‏گیرد، و هنگامی که می‏خواهد بر لب بگذارد بسم اللّه می‏گوید کمی می‏نوشد و هنوز سیراب نشده آن را از لب برمی‏دارد و شکر خدا می‏گوید، بار دوّم می‏نوشد، سپس ظرف را از لب برمی‏دارد و شکر خدا می‏گوید و برای سوّمین بار نیز همین کار را تکرار می‏کند فیوجب اللّه عزّوجلّ له بها الجنّة؛ خداوند به برکت آن او را اهل بهشت می‏کند.(73)