تربیت
Tarbiat.Org

به سوی تو (منک و بک و لک و الیک)
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

سختی محروم شدن از مناجات برای اولیای خدا

برای کسانی که به مدارج عالی معرفت و کمال دست یافته‏اند و جلوه‏های متعالی نعمت‏های معنوی خدا برایشان ظهوریافته، دنیا و نعمت‏های آن بی‏مقدار است و اگر آنها را از دست بدهند، ناراحت نمی‏شوند. آنچه آنان را می‏آزارد محروم شدن از توجه، عنایت و مناجات خداست و اگر خداوند بخواهد بر آنان خشم گیرد، لذت مناجاتش را از آنان می‏ستاند. چنین کیفری برای آنان که قدر مناجات با خدا را می‏دانند، از هر عذابی سهمگین‏تر و سخت‏تر است.
برای کسی که از لبخند و نگاه محبوب چنان سرمست می‏شوند که همه چیز را فراموش می‏کند، بدترین توبیخ وسوزاننده‏ترین عذاب روی‏گردانی و بی‏مهری محبوب است.
عالی‏ترین خواسته اولیای خدا مشاهده جلوه‏های الهی و لقای پروردگار است. آنان در دعای خود می‏گویند:
و اسالک... لذة المنظر الی وجهک و شوقا الی رؤیتک و لقائک؛(228)
خدایا، از تو لذت نظر به جمالت و اشتیاق به مشاهده و جوارت را درخواست می‏کنم.
برای ولی خدا عذاب و سوزاندن بدن دردآور نیست، بلکه اگر صد بار وی را بسوزانند، اما محبوب از او راضی باشد، برایش لذت‏بخش و شیرین است؛ چون برای رضای خدا سختی‏ها و دردها را تحمل می‏کند. برای او بزرگترین عذاب الهی، عدم رضایت خدا و محروم شدن از لقا و جمال پروردگار و سخن نگفتن خداوند با اوست؛ چنان که مفاد برخی از آیات این است که یکی از عذاب‏های بزرگ خدا در قیامت، محرومیت از سخن گفتن با خداست:
ان الذین یشترون بعهد الله و ایمانهم ثمنا قلیلا اولئک لا خلاق لهم فی الآخرة و لا یکلمهم الله و لا ینظر الیهم یوم‏القیامة...؛(229)
برای کسانی که پیمان خدا و سوگندهای خود را به بهای ناچیزی می‏فروشند، آنان را در آخرت بهره‏ای نیست، و خدا روز قیامت با آنان سخن نمی‏گوید و به ایشان نمی‏نگرد.
برای ما در دنیا محروم ماندن از توجه خدا، ناراحت‏کننده و دردآور نیست؛ چون لذت توجه، نظر و سخن گفتن خدا را درک نمی‏کنیم. در دنیا فقط برای دوستان خاص خدا که لذت توجه و نظر خدا به آنان را درک می‏کنند، محرومیت از آن دردآور و از هر عذابی کشنده‏تر است؛ اما در قیامت همه و حتی کفار و گنه‏کاران ارزش سخن گفتن و توجه خدا را درک می کنند و بر لذت غیر قابل توصیف آن واقف هستند؛ از این رو برای آنان محروم ماندن از چنین نعمت و لذتی از هر عذابی سخت‏تر است.
روشن شد که غضب خدا نیز دارای مراتب است و برخی از درجات آن متوجه کسانی می‏شود که مراتب عالی کمال را پیموده‏اند و خشم خدا که در مراتب عالی کمال متوجه آنان می‏گردد، از غرق شدن، سوختن در آتش و سایر عذاب‏ها و شکنجه‏های دنیوی سخت‏تر است. البته برای کسانی که فروتر از آنان هستند، آن غضب قابل درک نیتس؛ به همین دلیل اگر می‏نگریم که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و سایر معصومان علیهم السلام از غضب الهی اظهار نگرانی‏کنند، بدین معنا نیست که آنان از آتش جهنم می‏ترسند، بلکه آن غضب فراتر از خشمی است که با آتش جهنم تجسم می‏یابد، و به معنای حرمان از قرب و لقای خداست؛ مثلا در دعای عرفه امام حسین علیه‏السلام آمده است:
الهی فلا تحلل علیّ غضبک فان لم تکن غضبت علی فلا ابالی سواک؛
خدای من، بر من خشم مگیر که اگر تو بر من خشم مگیری، من از غیر تو باکی ندارم.
مسلما منظور حضرت از غضب خدا؛ مصیبت، ناداری، فقر و حتی سوختن در آتش نیست و این مصیبت‏های ناگوار برای آن حضرت بسیار کوچک است؛ نگرانی ایشان در این است که خداوند نظر لطف خود را از وی بگیرد و به حرمان از لقا و رضوان خویش مبتلایش سازد.