تربیت
Tarbiat.Org

به سوی تو (منک و بک و لک و الیک)
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

فراخنای خضوع در عبادت‏

برخی هنگام عبادت، در پیشگاه با عظمت خداوند احساس خضوع و خشوع دارند و انگیزه آنان و روح عبادتشان خضوع در برابر پروردگار است. لذت سرشاری که از خضوع به آنان دست می‏دهد، برای ما قابل توصیف نیست، تا آنجا که در مقام توصیف لذت ذکر و خضوع در برابر خداوند گفته شده اگر پادشاهان می‏دانستند که عبادت چه لذتی دارد، دست از سلطنت می‏کشیدند و به عبادت مشغول می‏شدند.
یکی از مراجع فعلی می‏فرمودند: پادشاهان عالم که به دنبال کام‏جویی و لذت‏پرستی هستند، از لذتی که خداوند در نماز قرار داده خبر ندارند و اگر آنها لذت نماز را درک می‏کردند، از هر چه دارند دست می‏شستند و به نماز می‏پرداختند تا از لذت سرشار آن بهره‏مند شوند.
درباره یکی از مراجع پیشین که نقل شده که وصیت کرده بود پس از مرگش کسی را اجیز کنند تا قضای بخشی از نمازهای ایشان را انجام دهد؛ با این که وی در ادای وظایف عبادی و شرعی خویش کوتاهی نکرده و نمازی از ایشان قضا نشده بود؛ اما مانند کسی که مدتی نماز نخوانده یا نمازهایش صحیح نبوده، وصیت می‏کند که نمازهایش را قضا کنند.
در توجیه این وصیت گفته شده که ایشان چون لذت فراوانی از نماز می‏برد، احتمال می‏داد که آن التذاذ، با اخلاص در نیت سازگار نباشد و لذا از روی احتیاط وصیت می‏کند که بخشی از نمازهایش را قضا کنند!
بنگرید تفاوت ره از کجا تا به کجاست: یکی مثل آن بزرگوار آن گونه از نماز لذت می‏برد که احتمال می‏دهد انگیزه لذت بردن نیتش را مخدوش کرده باشد؛ برخی هم در هنگام نماز احساس ناراحتی و رنج دارند و برای به انجام رسیدن آن لحظه‏شماری می‏کنند و وقتی سلام نماز را می‏گویند، مانند مرغی که از قفس پریده باشد، بی‏درنگ از جا بر می‏خیزند و سراغ کارشان می‏روند.
بنابراین طیف وسیعی از انگیزه‏های عبادت، به احساس حقارت انسن در پیشگاه خداوند مربوط می‏شود و اثر طبیعی چنین احساسی، خشوع و خضوع در برابر خداست که در هنگام رکوع و سجده بهتر بروز می‏یابد؛ از این روی خداوند می فرماید:
و یخرون للاذقان یبکون و یزیدهم خشوعا؛(122)
و بر زنخ‏ها [روی‏ها] افتاده؛ می‏گریند و بر فروتنی و نرم‏دلی‏شان می‏افزاید.