تربیت
Tarbiat.Org

به سوی تو (منک و بک و لک و الیک)
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

عظمت سوره توحید در روایات‏

نماز یکی از مهمترین تکالیف هر مسلمانی است و او وظیفه دارد که هر روز پنج بار آن را بخواند. این فریضه الهی در ظاهر عمومی‏ترین عمل عبادی است که هر مسلمانی انجام می‏دهد؛ اما بهترین راه برای نیل انسان به سعادت است؛ از این رو معراج مؤمن معرفی شده. بدین منظور برای استفاده بیشتر از این کیمیا و اکسیر الهی، مباحثی را درباره اذان، اقامه و سوره حمد ارائه دادیم.
اکنون با توجه به این که معمولان نمازگزاران پس از سوره حمد، سوره توحید را می‏خوانند و همچنین با عنایت به اهمیت و جایگاه خاص سوره توحید در قرآن مباحث پایان خود را به این سوره مبارکه اختصاص می‏دهیم. قبل از آنکه به بررسی و تفسیر این سوره شریف بپردازیم، لازم است چند روایت درباره اهمیت و جایگاه آن ذکر کنیم. سپس بحث را پی گیریم:
1. از ابن عباس نقل شده است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: قل هو الله احد ثلث القرآن؛(232)
سوره قل هو الله احد (توحید) ثلث قرآن است؛
2. پیامبر صلی الله علیه و آله‏و سلم برای راهنمایی و تربیت اصحاب و یاران خود و توجه دادن آن به معارف و حقایق قرآنی و الهی، روش‏های تربیتی خاصی را اعمال می‏کردند. بر این اساس، روزی به اصحابشان فرمودند: کدام یک از شما عمر خود را به روزه سپری می‏کند؟
سلمان قدس سره گفت: من، ای رسول خدا!
حضرت فرمود: کدام یک از شما شب را به مناجات و عبادت خدا زنده می‏دارد؟
مجددا سلمان عرض کرد: من، ای رسول خدا!
برای بار سوم حضرت فرمودند: کدام یک از شما در هر روز قرآن را ختم می‏کند؟
باز هم سلمان عرض کرد: من، ای رسول خدا!
یاران حضرت از پاسخ‏های سلمان تعجب کردند و یکی از آنان با ناراحتی و ناباورانه و از روی تعصب قومی و نژادی گفت:
ای رسول خدا، سلمان مردی از فارس است که می‏خواهد بر ما [اعراب ]فخر بفروشد. شما فرمودید: کدامین شما عمر خویش را به روزه سپری می‏کند، او در پاسخ گفت: من؛ در حالی که در بیشتر روزها غذا می‏خورد. شما فرمودید: کدام یک از شما شب را بیدار می‏ماند و به مناجات با خدا می‏پردازد، او در پاسخ گفت: من؛ در حالی که او بیشتر شب را به خواب سپری می‏کند. شما فرمودید: کدامین شما در هر روز قرآن را ختم می‏کند و به پایان می‏رساند، او در پاسخ گفت: من؛ در حالی که در بیشتر روزها ساکت است [و چیزی نمی‏خواند].
حضرت فرمودند: فلانی، من چون لقمان حکیم برای تو هستم (یعنی از روش استدلال و احتجاج او استفاده می‏کنم.) از سلمان سوال کن تا تو را [به آنچه گفت ] آگاه سازد.
آن مرد خطاب به سلمان گفت: آیا تو بر این تصور نیستی که همه عمر روزه می‏گیری؟
سلمان گفت: بله.
آن مرد گفت: من در بیشتر روزها تو را می‏بینم که غذا می‏خوری؟
سلمان گفت: حقیقت آنگونه که تو می‏اندیشی نیست. همانا من در هر ماه تنها سه روز روزه می‏گیرم و خداوند فرمود: هر کس یک حسنه بیاورد خداوند ده برابر به او پاداش می‏دهد.(233) همچنین من روزه ماه شعبان را به روزه ماه رمضان متصل می‏کنم و از این جهت همه عمرم به روزه داری سپری می‏گردد.
آن مرد گفت: آیا تو در این تصور نیستی که شب را زنده می‏داری؟
سلمان گفت: بله.
آن مرد گفت: تو بیشتر شب را می‏خوابی!
سلمان گفت: حقیقت آنگونه که تو می‏اندیشی نیست. من از حبیبم، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شنیدم که فرمود: کسی که در شب با طهارت با وضو بخوابد، چنان است که شب را احیا داشته؛ و من هر شب با وضوخوابم.
آن مرد گفت: آیا تو بر این تصور نیستی که در هر روز قرآن را ختم می‏کنی؟
سلمان گفت: بله.
آن مرد گفت: ولی تو در بیشتر روزها ساکت هستی؟
سلمان گفت: حقیقت آنگونه که تو می‏اندیشی نیست. من از حبیبم، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شنیدم که به علی علیه‏السلام فرمود:
تو در امت من چون قل هو الله احد هستی. پس کسی که یک‏بار آن سوره را بخواند، یک سوم قرآن را خوانده و کسی که دو بار آن را بخواند، دو سوم قرآن را خوانده و کسی که سه بار آن را بخواند، همه قرآن را خوانده است. همچنین کسی که با زبان تو را دوست بدارد [یعنی دوستی تو را با زبان اظهار کند] یک سوم ایمان او حاصل شده و کسی که با زبان و دل تو را دوست بدارد، دو سوم ایمانش حاصل گردیده و کسی که علاوه بر دوستی با قلب و زبان، به تو یاری رساند ایمانش کامل شده است. سوگند به خدایی که مرا به حق معبوث کرد، ای علی، اگر اهل زمین چون اهل آسمان تو را دوست می‏داشتند، احدی با آتش جهنم عذاب نمی‏دید
و من (سلمان) در هر روز سه بار سوره قل هو الله احد را قرائت می‏کنم. پس از سخنان سلمان، آن مرد معترض سرافکنده برخاست و رفت.(234)
3. در روایتی وارد شده که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم گروهی را به فرماندهی حضرت علی علیه‏السلام [برای جنگ‏] فرستادند. وقتی آن گروه [از جنگ‏] برگشتند، پیامبر از آنان [درباره علی علیه‏السلام‏] سوال کرد، آنها گفتند: رفتار او بسیار نیکو بود؛ اما ایشان در هر نماز [بعد از حمد] فقط سوره توحید را می‏خواندند.
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از علی علیه‏السلام درباره علت آن کار پرسیدند، حضرت در پاسخ فرمود: چون سوره قل هو الله احد را دوست می‏دارم. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: همان‏طور که تو آن سوره را دوست‏داری، خداوند نیز تو را دوست می‏دارد.(235)
4. با عنایت به این که سوره توحید دارای محتوا و غنایی است که به تنهایی شناخت کاملی از توحید و خداوند متعال در اختیار انسان می‏نهد، امام صادق علیه‏السلام نقل می‏کنند:
ان الیهود سالوا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فقالوا انسب لنا ربک، فلبث ثلاثا لایجیبهم ثم نزلت قل هو الله احد؛(236)
یهودیان از رسول خدا صلی الله علیه و آله‏و سلم سوال کردند و گفتند: حقیقت پروردگارت را برای ما بیان کن؟
حضرت سه روز درنگ کردند و به آنها پاسخ ندادند؛ سپس سوره قل هو الله احد نازل شد.