تربیت
Tarbiat.Org

به سوی تو (منک و بک و لک و الیک)
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

مراتب سه‏گانه عبادت‏کنندگان‏

علمای اخلاق با تاسی از معصومان علیهم السلام مباحثی را در مراتب نیت در عبادت و تقسیم‏بندی عبادات ذکر کرده‏اند. در این جهت امام صادق علیه‏السلام در یک تقسیم‏بندی برای بندگان خدا می‏فرماید:
العباد ثلاثة: قوم عبدوا الله عز و جل خوفا فتلک عبادة العبید، و قوم عبدوا الله تبارک و تعالی طلبا للثواب فتلک عبادة الاجراء، و قوم عبدوا الله حبا له فتلک عبادة الاحرار و هی افضل العبادة؛(63)
عبادت‏کنندگان سه دسته‏اند: گروهی که خدا را به جهت ترس [از جهنم ]عبادت می‏کنند، این عبادت بردگان است، و گروهی که برای رسیدن به ثواب و پاداش خداوند را عبادت می‏کنند، این عبادت اجیران و مزدگیران است؛ و گروهی که خداوند را فقط به جهت محبت به او عبادت می‏کنند، این عبادت آزادگان و برترین عبادات است.
روایات متعددی درباره تقسیم‏بندی عبادت‏کنندگان وارد شده که مضمون همه آنها این است که نیت افراد برای عبادت خدا، متفاوت است و در کل، عبادت‏کنندگان از سه انگیزه برای عبادت خدا برخوردارند: دسته‏ای که تنها ترس از عذاب خدا آنان را به عبادت وا می‏دارد که اگر خداوند جهنم را نمی‏آفرید و عذاب عالم برزخ و قیامت در کار نبود و مطلقا کسی عذاب نمی‏شد و مردم تنها از لحاظ برخورداری از اصل ثواب، مراتب آن و درجات بهشت متفاوت‏بودند، این دسته خدا را نمی‏پرستیدند؛ چون آنان طمعی به بهشت و ثواب ندارند و تنها ترس از عذاب خدا باعث می‏شود که واجبات را انجام دهند. مثلا کسی که شب دیر خوابیده و خوابش سنگین است و برایش دشوار است که قبل از طلوع آفتاب برخیزد و نماز بخواند - به خصوص اگر هوای بیرون سرد باشد و او مجبور باشد با آب سرد وضو بگیرد - اگر ترس از جهنم نبود، او برای نماز از جا بر نمی‏خاست و بستر گرم را بر ثواب الهی ترجیح می‏داد.
پس انگیزه این دسته از عبادت‏کنندگان، ترس از عذاب و مصون ماندن از آتش جهنم است؛ نظیر بردگانی که در دوران برده‏داری در مالکیت افراد ثروتمند بودند و به عنوان یک کالا در معرض خرید و فروش قرار میگرفتند و مجبور بودند که برای ارباب خود کار می‏کنند و اگر از فرمان ارباب خود شانه خالی می‏کردند، سزای آنان شکنجه و تازیانه بود. همچنان که بردگان از ترس تنبیه و تازیانه ارباب خود کار می‏کنند، گروهی از بندگان خدا نیز از ترس عذاب خدا عبادت می کند. این نوع عبادت، پایین‏ترین مرتبه عبادت به شمار می‏آید.
دسته دوم که همتشان از دسته اول بلندتر است و از مرتبه عالی‏تری از عبادت برخوردارند، کسانی هستند که نعمت‏های اخروی و ثواب و بهشتی که خداوند در قرآن مردم را به آنها دعوت کرده، موجب عبادتشان شده است.
انگیزه آنان برای عبادت، ترس از عذاب جهنم نیست، بلکه برای رسیدن به نعمت‏های الهی، خداوند را می‏پرستند. به واقع آنان خوی تجارت‏پیشگی دارند و انگیزه آنها رسیدن به سود سرشار است. ایشان در پی آن هستند که در معامله خود با خداوند به سود بزرگی که بهشت و نعمت‏های آن است، برسند.
در روایتی که ذکر کردیم، از عبادت آنان به عبادة الاجراء عبادت مزدگیران تعبیر شده و در برخی از روایات دیگر تعبیر عبادة التجار(64) آمده است.
دسته سوم از بندگان خدا کسانی هستند که به عالی‏ترین و خالصانه‏ترین مراتب عبادت خداوند دست یافته‏اند. عبادت این دسته به جهت ترس از عذاب الهی و طمع رسیدن به بهشت نیست، بلکه انگیزه آنان در بندگی خدا - به دلیل رسیدن به عالی‏ترین مراتب معرفت و عرفان الهی - فقط عشق و محبت به خداوند است.
در بیان انگیزه این گروه از بندگان خدا در عبادت پروردگار خویش، تعابیر گوناگونی در روایات آمده است؛ از جمله در روایتی که ذکر کردیم‏انگیزه این دسته که گروه آزادگان نامیده شده‏اند، محبت خداوند و در بعضی دیگر شکر نعمت‏های خدا ذکر شده است. شاید اختلاف تعابیر روایات به جهت تفاوت فهم مخاطبان و راویان آن روایات بوده است و در هر روایتی به فراخور فهم مخاطبان، عالی‏ترین انگیزه عبادت خدا بیان شده است.