تربیت
Tarbiat.Org

به سوی تو (منک و بک و لک و الیک)
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

نقش اعتصام به خدا در رسیدن به کمال مطلوب‏

در برخی آیات علاوه بر ایمان، اعتصام و چنگ زدن به حبل الهی نیز شرط هدایت به صراط مستقیم ذکر شده است:
فاما الذین امنوا بالله و اعتصموا به فسیدخلهم فی رحمة منه و فضل و یهدیهم الیه صراطا مستقیما؛(169)
و اما کسانی که به خدا ایمان آوردند و به او تمسک جستند، به زودی (خدا) آنان را به رحمت و فضلی از جانب خویش وارد کند و ایشان را به راهی راست به سوی خود، هدایت کند.
در آیه فوق، ایمان، شرط دریافت رحخمت خاص خداوند و هدایت به صراط مستقیم الهی که انسان را به سرمنزل مقصود می‏رساند معرفی شده است و افزن بر آن، اعتصام به خدا که از لوازم ایمان است نیز، از شرایط نیل به دایت الهی شمرده شده است.
وقتی واژه اعتصام به کار می‏رود که کسی در وضعیت بحرانی و خطرناکی قرار گرفته و دستش از همه جا کوتاه باشد؛ مثلا در دریا غرق شود و خود را در آستانه مرگ بیابد یا از دره‏ای سقوط کند و ناگهان دست‏آویزی برای نجات خود بیابد و محکم آن را بگیرد تا جانش را از خطر برهاند.
اعتصام به خداوند، به این معناست که بنده مؤمن کاملا از غیر هدا ناامید شود و برای رهانیدن خود از خطر سقوط در اعماق جهنم و گرفتار شدن به عذاب ابدی، به ریسمان محکم رحمت الهی چنگ زند. بی‏شک چنین رویکردی به رحمت الهی، توجه به خداوند را در انسان عمق و افزایش می‏بخشد و باعث می‏شود که انسان برای رسیدن به خداوند، از همه ابزارهایی که در اختیار دارد استفاده کند.
در جای دیگر، نیز خداوند می‏فرماید:
اگر کسی به خداوند اعتصام جوید و خود را به خدا بسپارد و توجه خویش را فقط به او معطوف سازد، قطعا خداوند او را به صراطمستقیم هدایت می کند: