تربیت
Tarbiat.Org

به سوی تو (منک و بک و لک و الیک)
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

نکاتی درباره درک مقام قرآن و انس با خدا

خلاصه سخن این است که در حد ایمان و معرفت خود و با توجه به توفیقی که خداوند به ما عنایت کرده، بکوشیم بیشترین استفاده از نماز را ببریم. وقتی سوره حمد را می‏خوانیم، به عظمت و محتوای غنی و ارزشمند آن توجه داشته باشیم و به آن سادن ننگریم. کلام خدا چونان ذات وی عظمت و ارزش بی‏نهایت دارد و اگر پرتو اندکی از قرآن و کلام خدا بر دل ما بتابد و آن را نورانی کند، ارزشش از همه دارایی‏ها و ارزش‏های دنیا بیشتر است؛ پس نباید خواندن سوره حمد در نماز تنها لقلقه زبان ما باشد، بلکه باید با تعمق، توجه و تمرکز حواس آن را بخوانیم و به محتوای غنی آن توجه داشته باشیم.
نکته دیگر آنکه وقتی قرآن می‏خوانیم، باید توجه داشته باشیم که در برابر خداییم و برای او قرآن می‏خوانیم. شاگرد وقتی می‏خواهد درسی را که از معلم خود فرا گرفته باز گوید، با رعایت ادب و احترام در برابر معلم خویش می‏ایستد و با توجه کامل درس را باز می‏گوید تا اشتباه نکند. ما نیز وقتی در برابر خداوند می‏ایستیم، باید محضر او را درک کنیم و با رعایت نهایت ادب و احترام نماز بخوانیم.
نکته دیگر آن که وقتی کسی گوهر گران‏بهایی دارد، با تمام وجود از آن محافظت می‏کند و اجازه نمی‏دهد دزد و دشمن آن را برباید. حال وقتی خداوند به جهت لطف و عنایت ویژه‏ای که به هدایت ما دارد، گوهر گران‏بهای قرآن را در اختیار ما نهاده - گوهری که ارزش وجودی آن قابل سنجش با همه ثروت‏های دنیا نیست - آیا نباید آن را از راه‏زنان و دزدان حفظ کنیم؟
خداوند نعمت نماز و قرآن را در اختیار ما نهاده و هنگامی که ما آن را با توجه و حضور قلب می‏خوانیم، ارزش آن برای ما از همه نعمت‏های دنیایی بیشتر است و سرمایه‏ای که در پرتو همین نماز و قرآن عاید ما می‏شود، بی‏پایان است؛ اما باید متوجه باشیم که دشمن غدار و حیله‏گری چون شیطان داریم که پیوسته با شگردها و حیله‏های گوناگون و متفاوت می کوشد تا آن گوهر گران‏قدر را از ما برباید. او با تجربه‏های فراوانی که در عمر طولانی خود فرا گرفته، برای هر یک از مؤمنان نقشه‏ای دارد و به فراخور حال و انگیزه و نگرش هر یک از آنان راهکاری برای نفوذ و تاثیرگذاری بر می‏گزیند. او آن قدر در کار خود مهارت دارد که توانست حضرت آدم و حوا را فریب دهد و مسلمان پس از آن، تجربه‏های او افزون‏تر و گسترده‏تر شده و برای وی فریب دادن ما بسیار راحت است.
کسی که در برابر دشمن توانمندی ایستاده که نمی‏تواند با او مقابله کند و کسی نیز از او حمایت نمی‏کند، ناامیدانه شکست را می‏پذیرد؛ اما وقتی مؤمنان در برابر شیطان و دزدان عقیده قرار دارند، باید به خداوند اتکا داشته باشند و بدانند که خداوند آنان را کمک می‏کند و از شر شیطان‏ها و مفسدان نجاتشان می‏دهد؛ از این رو سفارش شده هنگام نماز خواندن برای این که شیطان گوهر ارتباط با خدا را از ما نگیرد، از شر او به خداوند پناهنده شویم و قبل از خواندن سوره حمد، اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بگوییم. خداوند نیز می‏فرماید:
فاذا قرأت القرآن فاستعذ بالله من الشیطان الرجیم؛(77)
پس چون قرآن می‏خوانی از شیطان رانده شده به خدا پناه ببر.
شیطان پیوسته می‏کوشد ایشان را از مسیر حق منحرف کند و درگیر دنیازدگی و شهوت‏پرستی نماید. او تلاش می‏کند که ما را به مراکز شیطانی و سیاست‏بازان دین‏فروش و فرهنگ‏سوز جذب کند.
همچنین او اگر نتواند ما را از اصل نماز باز دارد، وقتی مشغول نماز می‏شویم، ذهنمان را متوجه امور دنیوی می‏کند و چه بسا اموری را که قبل از نماز از آنها غافل بودیم، در نماز به یادمان می‏آید. او بدین وسیله می‏خواهد ما را از سعادت درک حضور الهی و ارتباط با خدا باز دارد؛ اما در مقابل، ما نباید توفیق بزرگ ارتباط با خدا را ارزان از کف بدهیم و هنگام نماز از صمیم دل از خداوند بخواهیم که ما را در پناه خود گیرد و از وسوسه‏های شیطانی حفظ کند.
تصور کنید کسی را که فرصتی یافته با معشوق خود خلوت کند و از گفت و گوی با وی لذت برد. او این فرصت را مغتنم می شمارد و با کسی که مانع تداوم گفت و گوی او با معشوقش شود، مقابله می‏کند؛ او حتی عاجزانه و با التماس از معشوقش می‏خواهد که به گفت‏و گوی با او ادامه دهد و از لذت لقایش محروم نکند.
کسی که عاشق خداست، می‏داند که سخن گفتن با خدا چه لذتی دارد؛ لذتی که قابل مقایسه با لذت‏های دنیایی نیست و درد حرمان از آن التیام‏ناپذیر است.
این انس از آن رو که از گفت و گوی ظاهری فراتر رفته و با شهود و عرفان محبوب و بلکه با جذبه معشوق همراه شده، لذتی بی‏نهایت و وصف‏ناشدنی برای عاشق در پی دارد. عاشق باید با تمام توان بکوشد که از انس گفت و گوی با معشوق محروم نشود. در این جهت، خداوند در قرآن مکرر از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می‏خواهد که از شر وسوسه‏ها و جاذبه‏های شیطانی به خدا پناه برد؛ از جمله می‏فرماید:
و قل رب اعوذ بک من همزات الشیاطین و اعوذ بک رب ان یحضرون؛(78)
و بگو: پروردگارا، از وسوسه‏های شیطان‏ها به تو پناه می‏برم. و پروردگارا، از این که [آنها] به پیش من حاضر شوند به تو پناه می‏برم.