تربیت
Tarbiat.Org

به سوی تو (منک و بک و لک و الیک)
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

و من یعتصم بالله فقد هدی الی صراط مستقیم؛(170)

در این آیه فعل ماضی (هدی) با قد که نشانگر تحقق و وقوع می‏باشد، به کار رفته. چنین تعبیری بیانگر وقوع قطعی، حتمی و برگشت‏ناپذیر است. همچنین خداوند می‏فرماید:
قد جاءکم من الله نور و کتاب مبین یهدی به الله من اتبع رضوانه سبل السلام و یخرجهم من الظلمات الی النور باذنه و یهدیهم الی صراط مستقیم؛(171)
قطعا برای شما از جانب خدا روشنایی و کتابی روشنگر آمده است. که خداوند به وسیله آن هر که را پیرو خشنودی او باشد به راه‏های سلامت راه می‏نمایاند و آنان را به درخواست خود از تاریکی‏ها به روشنایی بیرون می‏آورد و به راه راست راه می‏نماید.
در آغاز خداوند می‏فرماید:
ما قران را که نور و روشنگر حقایق و معارف الهی است، در اختیار همگان قرار دادیم. این کتاب برای راهنمایی همه انسان‏ها نازل شده و همه می‏توانند از آن استفاده کنند؛ اما همگان از توفق هدایت به آن برخوردار نمی‏شوند.
شرط هدایت به این ک تاب و نیل به صراط مستقیم این است که انسان در صدد جلب رضایت و خشنودی الهی باشد؛ یعنی انسانی به سعادت می‏رسد که رضایت الهی رابر خواست دل خود مقدم بدارد و تسلیم هواهای نفسانی نشود. در این صورت اگر خواست وی با خواست خداوند موافق بود، هم خواست او تأمین شده و هم رضایت خدا حاصل‏گردد؛ اما اگر میل او با رضای الهی مخالف بود، رضایت الهی را بر خواست خویش مقدم بدارد. در این صورت خداوند راه‏های امن را به رویش می‏گشاید و او در کمال سلامت و آرامش به منزل مقصود می‏رسد.
با تحصیل رضایت الهی ظلمت‏ها و تعلقات نفسانی که انسان را در کمند خویش گرفته‏اند، کنار می‏روند و انسانی که از تبعیت دل و خواست نفسانی خویش رهیده، به روشنایی رهنمود می‏گردد و حقایق هستی برای او آشکار می‏شود؛ و در نهایت به صراط مستقیم که فرجامش سعادت و رضوان الهی است، هدایت می‏گردد؛ اما اگر رضای الهی را بر خواست خود ترجیح ندهد و خواسته‏های نفسانی و شیطانی را بر رضای الهی ترجیح دهد، از رضوان و هدایت الهی محروم می‏شود و فرجامش کفر و شقاوت ابدی خواهد بود:
افرأیت من اتخذ الهه هواه و اضله الله علی علم و ختم علی سمعه و قلبه و جعل علی بصره غشاوة فمن یهدیه من بعد الله افلا تذکرون؛(172)
آیا دیدی کسی را که هوای نفس خویش را خدای خود گرفته است و خدا از روی دانش گمراهش کرد و بر گوش و دلش مهر نهاد و بر چشمش پرده افکند؟ پس کیست که او را پس از (فروگذاشتن) خدا راه نماید؟ آیا پند نمی‏گیرید؟