تربیت
Tarbiat.Org

به سوی تو (منک و بک و لک و الیک)
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

پیام فردی و اجتماعی اذان‏

بحث خود را درباره نماز از بررسی محتوانی بندهای اذان و اقامه شروع کردیم و به این مناسبت، درباره الله‏اکبر و اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله سخن گفتیم و مبحث توحید و شهادت به توحید و رسالت را به اختصار گذراندیم.
اکنون درباره سه بند دیگر از بندهای اذان و اقامه، یعنی حی علی الصلاة، حی علی الفلاح و حی علی خیرالعمل سخن می‏گوییم و ارتباط بین آنها را ذکر می‏کنیم.
چنان که ملاحظه می‏شود، جملات مزبور در قالب شعار و برای اعلان عمومی بیان شده‏اند: حی علی الصلاة؛ یعنی بشتاب به سوی نماز و حی علی الفلاح؛ یعنی بشتاب به سوی رستگاری و منظور تحصیل رستگاری به وسیله نماز است. جمله حی علی خیر العمل نیز، به معنای بشتاب به بهترین عمل است و باز منظور از بهترین عمل، نماز است.
با توجه به این که اذان برای اعلان عمومی و توجه دادن نمازگزاران برای شرکت در نماز جماعت است، چرا مستحب است کسی که نمازش را به تنهایی و در خلوت می‏خواند نیز اذان و اقامه بگوید؟ با توجه به این که در حی علی الصلاة، حی علی الفلاح و حی علی خیر العمل اعلان عمومی به ادای نماز آمده، کسی که به تنهایی نماز می‏خواند با گفتن آن جملات، چه کسی را به انجام نماز دعوت می‏کند؟
پاسخ این است که گفتن آن جملات در نماز انفرادی، برای تلقین و توجه دادن نفس به درک موقعیت نمازی است که باعث فلاح و رستگاری می‏شود؛ چه این که کسی که برای اعلان عمومی اذان می‏گوید؛ خود نیز مشمول پیام اذان‏باشد و تلقین و توجه برای او نیز حاصل می‏گردد. روشن شد که حتما لازم نیست در اذان و اقامه انسان شخص دیگری را مخاطب خود سازد و گفتن اذان، از یک حیث برای اعلان عمومی و توجه دادن دیگران به نماز است و از حیث دیگر برای تلقین و توجه دادن نفس به موقعیت نماز و توجه به خداوندی است که انسان در برابر او ایستاده است.