تربیت
Tarbiat.Org

به سوی تو (منک و بک و لک و الیک)
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

ب) موقعیت انسان و درخواست هدایت به صراط مستقیم‏

بایسته است که انسان به حساسیت و اهمیت موقعیت خود در نظام هستی توجه داشته باشد و بداند که در مسیر دستیابی به هدف، پیوسته بر سر دو راهی است. در این بین اگر راه صحیح را تشخیص ندهد و بر نگزیند، هر چه تلاش کند، زیان و ضررش افزون‏تر می‏شود؛ گرچه خود بر این پندار باشد که راه صحیحی را برگزیده و کار مثبت و خوبی را به ثمر رسانده است؛ چنان که برخی خواسته یا ناخواسته زمینه‏های گمراهی مردم و دور شدن آنان از معنویت و آلوده دشن آنها به فساد را فراهم می‏کنند و مردم را از مساجد جدا کرده، به فرهنگ‏سراها می‏کشانند. آنان این تلاش خسارت‏بار را خدمت به مردم می‏شمارند و خدا را بر ای دستاوردهایشان شکر می‏گزارند؛ غافل از آنکه روزی به فرجام بد تلاش‏های انحرافی خود گرفتار می‏شوند و در عذاب کسانی که گمراهشان کرده‏اند، شریک می‏شوند.
پس از آن که انسان خدا را شناخت و ضرورت بندگی و استعانت از او را دریافت، باید توجه داشته باشد که ضروری‏ترین چیزی که باید در دستیابی به آن از خداوند مدد جوید، هدایت به مسیر صحیح کمال و سعادت است. اگر چنین مقصودی حاصل شود و خداوند انسان را به صراط مستقیم خویش راهنمایی کند، سایر نعمت‏هایی که خداوند در اختیار وی می‏گذارد در جهت خیر و صلاح او به کار گرفته خواهند شد؛ اما اگر چنین رهیافت ارزشمند و سعادت‏مندانه‏ای برای او حاصل نشد و از هدایت و صراط مستقیم خداوند محروم گردید، نعمت‏های الهی که در اختیارش نهاده شده سودی به حال او نمی‏بخشند و در مسیر ضلالت و گمراهی صرف می‏شوند. اینجاست که ما اهمیت و جایگاه آیه اهدنا الصراط المستقیم را به خوبی درک می‏کنیم؛ آیه‏ای که به ما هشدار می‏دهد پیوسته نگران عاقبت خویش باشیم. نگران آن باشیم که نکند با توجه نداشتن به حیله‏های گوناگون شیطان برای فریب انسان و وسوسه‏های نفس اماره و تشکیک‏های شیطان‏های خارجی که همواره با افکار و سخنان خود زمینه انحراف مردم را فراهم می‏آورند، راه نادرستی را برگزینیم و هر قدم ما گامی باشد به سوی انحطاط و سقوط.
اگر علمای اخلاق پیوسته مردم را به وسوسه‏های شیطانی - به خصوص حیله‏های نفس انسان و محمل‏ها و توجیه‏هایی که برای انحراف و فریب انسان پیش روی او می‏نهد - آگاه می‏سازند و به آنان هشدار می‏دهند که مواظب باشند در این دام بد فرجام گرفتار نیابند، به جهت الهامی است که از فرموده رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم گرفته‏اند؛ آنجا که فرمود:
أعدی عدوک نفسک التی بین جنبیک؛(138)
دشمن‏ترین دشمنان تو نفس توست که بین دو پهلوی تو قرار گرفته است.
حیله‏های نفس آن قدر گسترده و خطرناک است که مربیان اخلاق تاکید دارند همه حیله‏های نفس را برای مردم بازگو نکنید؛ چون باعث یاس آنان می‏شود. حال با توجه به مکر نفس اماره و خطرها و لغزش‏هایی که شیطان و عوامل او فرا روی ما نهاده‏اند، آیا نباید مهم‏ترین و ضروری‏ترین خواسته ما از خداوند این باشد که راه هدایت و وصول به کمال نهایی و قرب خویش را به ما بنمایاند و ما را از دام شیطان و عوامل او برهاند؟