تربیت
Tarbiat.Org

به سوی تو (منک و بک و لک و الیک)
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

نگاهی اجمالی به مراتب نیت‏

یکی از واجبات نماز نیت است. از جهت فقهی - چنان که در رساله‏های عملیه نوشته‏اند - انسان باید در نماز نیت کند؛ یعنی هم نوع نماز را در نظر داشته باشد و هم قصد قربت کند و نمازش را فقط برای خدا بخواند. البته لازم نیست که انسان نیت را به زبان آورد و حتی لازم نیست که آن را در ذهن خود بگذراند، بلکه همان‏طور که انسان هر کاری را با قصدی انجام می‏دهد، در نماز نیز لازم است که نیت داشته باشد که اگر از او بپرسند چه می‏کنی، بداند که برای خدا نماز می‏خواند.
این مرتبه از نیت - شرط لازم برای صحت نماز است؛ اما مرتبه قصد قربت و نیت واقعی نماز از نظر اخلاقی، فراتر از این می‏باشد. معنای واقعی قربة الی الله این است که تمام عبادت‏های ما فقط برای نزدیک شدن به خداوند باشد.
وقتی ما درک واقعی و درستی از تقرب به خداوند نداریم، چگونه می‏توانیم نیتی واقعی برای نزدیک شدن به خداوند داشته باشیم؟
فقها از نظر فقهی به مرتبه‏ای از نیت اکتفا می‏کنند و آن را برای نماز لازم می‏شمارند؛ اما علمای اخلاق از جنبه معنوی نماز بحث‏های مفصلی درباره مراتب نیت و وقرب الی الله و حالات روحی و معنوی انسان دارند که به دلیل عمق این مسائل، طرح آنها به فرجام نمی‏رسد و همچنان جای طرح آنها باقی است.
از نظر فقهی مرتبه‏ای از نیت که برای انسان‏های عادی میسر می‏باشد، شرط صحت نماز است، و آن این که انسان نمازش را برای امتثال فرمان خدا بخواند و قصد خودنمایی نداشته باشد؛ چون اگر قصد ریا کند، نمازش باطل است و قرآن نیز ریاکاران را نکوهش می‏کند:
فویل للمصلین. الذین هم عن صلاتهم ساهون. الذین هم یراؤن. و یمنعون الماعون؛(61)
پس وای بر نمازگزارانی که از نمازشان غافلند. آنان که ریا می‏کنند، و از [دادن‏] زکات [و وسایل و مایحتاج خانه ]خودداری می‏ورزند.
کسی که نماز می‏خواند، اجماللا باید در نظر داشته باشد آن کسی که او را به انجام دادن عبادت وادار کرده، خداوند است و اگر خدا دربراه او فرمانی نمی‏داشت یا از آن نهی کرده بود، آن را انجام نمی‏داد؛ اما اگر کسی برای مردم نماز بخواند و برای این که او را بستایند عبادت کند، شیطان را عبادت کرده، و عبادت شیطان با عبادت خدا سازگار نیست. او نه فقط خدا را عبادت نکرده، بلکه گناه بزرگی مرتکب شده؛ چون کاری را انجام داده که خداوند از آن نهی کرده، و قطعا نمازش باطل است.
روشن شد که باید انگیزه ما در نماز، اطاعت خداوند باشد؛ اما برای عموم مردم میسر نیست که نمازشان را خالصانه برای خدا به جا آورند و در نماز توجه‏شان فقط به خداوند باشد. از نظر اخلاقی داشتن مرتبه عالی تقربه الهی برای عموم مردم - به خصوص نوجوانانی که تازه به سن تکلیف رسیده‏اند - میسر نیست. بنابراین، اگر انگیزه‏های دیگر و تشویق‏ها و تنبیه‏ها نباشد، چه بسا از اصل عبادت خداوند نیز محروم شوند. برخی از نوجوانان اهمیت چندانی به نماز نمی‏دهند و اگر پدر و مادر آنان را تشویق نکنند و هدیه و پولی به آنهاندهند، چه بسا سهل انگاری کنند و نماز نخوانند. تشویق‏ها باعث می‏شوند که انگیزه خواندن نماز در آنها شکل گیرد. البته آنها صحیح است؛ چون تشویق‏ها و تنبیه‏ها تنها زمینه آمادگی برای انجام دادن عبادت را فراهم می‏آورند و آنان عبادتشان را برای خداوند انجام می‏دهند.
ما در عبادتمان از مراتب عالی اخلاص برخوردار نیستیم؛ اما علاوه بر این که نمازمان باید از شرایط صحت برخوردار باشد و از نظر فقهی نمازمان صحیح باشد، باید حدی از شرایط مقبولیت را دارا باشد که فراهم ساختن آن برایمان ممکن است. این شرایط برای آن است که علاوه بر صحت نماز، مقبول درگاه خداوند نیز واقع شود. با رعایت شرایط ظاهری، نماز صحیح اتست و لازم نیست آن را قضا کنیم؛ اما وقتی نماز ما مقبول است که آثار دنیوی نظیر نورانیت دل، بازداشتن از منکرات و گناهان و ناهنجاری‏های اجتماعی و آثار اخروی را که خداوند برای نماز ذکر کرده، بر آن مترتب شود.
ما باید بکوشیم تا در حد معرفت و شرایط روحی و همت خود، به مراتب والاتری از بندگی خداوند دست یابیم و هر روز که بر عمرمان افزوده می‏شود، با نیتی خالصانه‏تر نماز بخوانیم. ما برای تعالی و تکامل آفریده شده‏ایم و باید هر روزمان بهتر از روز قبل هر نمازی که می‏خوانیم، از نماز قبل بهتر و شایسته‏تر باشد. اگر به مراتب تکامل خویش نیندیشیم و به مراتب عالی انسانی که در پرتو بندگی و عبادت خدا حاصل می‏شود، توجهی نداشته باشیم و در جا بزنیم و بلکه از آنچه بوده‏ایم نیز تنزل کنیم، از تکامل و تعالی باز می‏مانیم و خسارت می‏بینیم؛ چنان که امام صادق علیه‏السلام فرمودند:
من استوی یوماه فهو مغبون و من کان آخر یومه شرهما فهو ملعون و من لم یعرف الزیادة فی نفسه کان الی النقصان اقرب، و من کان الی النقصان اقرب فالموت خیر له من الحیاة؛(62)
کسی که دو روزش یکسان باشد، خسارت دیده است و کسی که روز دومش بدتر [از روز قبل‏] باشد ملعون است و کسی که فزونی [کمالات ]نفس خود را نشناسد [و نیابد] به کاستی و نقصان نزدیکتر است و کسی که به نقصان و کاستی نزدیک باشد، مرگ برای او از زندگی بهتر است.
از دیدگاه امام صادق علیه‏السلام اگر دو روز انسان یکسان باشد و پیشرفتی نکند، خسارت دیده است؛ چون بخشی از عمر را که سرمایه بزرگ اوست، از دست داده و سودی عایدش نشده است. اگر روز دوم او بدتر از روز قبل باشد، ملعون است؛ چون علاوه بر آنکه پیشرفت نکرده، عمر خود را در مسیر انحطاط و سقوط به کار گرفته و از این رو استحقاق لعن و سرزنش دارد، ما آفریده شده‏ایم تا پیشرفت کنیم و هر روزمان، بهتر از روز قبل و هر نمازی که‏خوانیم بهتر از نماز قبل باشد، یکی از راه‏های رسیدن به این مرحله، شناخت مراتب اخلاص در عبادت و نماز است، و از جمله راه‏ها، بررسی احوال بندگان خالص خداست که به مراتب عالی خودسازی و اخلاص در عبادت رسیده‏اند.