تربیت
Tarbiat.Org

به سوی تو (منک و بک و لک و الیک)
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

اشاره‏ای به گونه‏ها و مراتب غضب الهی

همچنان که هدایت و نعمت‏های خدا مراتبی دارد و هر کس در حد ظرفیت و درک خود از نعمت‏های الهی برخوردار می شود، غضب الهی نیز دارای مراتب است. برخی از مراتب عذاب الهی همان کیفری است که اقوام پیامبران پیشین به ان گرفتار شدند و حتی گروهی از آنان بر اثر شدت خشم و غضب خدا مسخ گردیدند:
و جعل منهم القردة و الخنازیر و عبد الطاغوت اولئک شرّ مکانا و اضل عن سواء السبیل؛(226)
و برخی از آنها را بوزینگان و خوکان گردانیده و کسی که طاغوت را پرستیده است، اینان در جایگاهی بدترند و از راه راست گمراه‏ترند.
پس اگر از خدا می‏خواهیم ما را در شمار کسانی که بر آنان خشم گرفته قرار ندهد، منظورمان این نیست که ما را به عقابی که قوم لوط، صالح یا بنی‏اسرائیل را به آن گرفتار کرد مبتلا نکند؛ چون خشم الهی مراتب فروتری نیز دارد که در نتیجه آن انسان به کیفر اقوام مذکور گرفتار نمی‏شود، بلکه کیفر او خفیف‏تر از کیفر آنان است:
قل هو القادر علی ان یبعث علیکم عذابا من فوقکم او من تحت ارجلکم او یلبسکم شیعا و یذیق بعضکم بأس بض؛(227)
خدا می‏تواند عذابی از بالای سر یا از زیر پای شما بفرستد یا شما را به پراکندگی [و اختلاف‏] مبتلا کند و شما را به جان هم بیندازد.
حاصل آن که به حسب ظرفیت و معرفت ما از نعمت‏های الهی، غضب الهی نیز متفاوت می‏شود. برای کسی که فقط به دنیا و زخارفت آن توجه دارد، غضب الهی در ستاندن آن نعمت‏ها و هلاکت دنیایی و نیز عذاب جهنم تجسم می‏یابد؛ اما کسی که دنیا در نظر او حقیر است و به امور معنوی و اصیل و به خصوص خداوند توجه دارد، غضب الهی در ستاندن نعمت‏های معنوی و محروم شدن از محبت و عنایت الهی عینیت می‏یابد. اگر نعمت‏های الهی در نعمت حیات، سلامت و لذت‏های مادی منحصر بود، عذاب الهی به سوزاند در عذاب جهنم و عذاب‏هایی منحصر می‏شد که خداوند برای کفار و مشرکان رقم می‏زند؛ ولی با توجه به این که خداوند نعمت‏های معنوی نیز دارد که بسیار فراتر از نعمت‏های مادی هستند، عذاب و خشم الهی به معنای محروم ماندن از آن نعمت‏هاست.
وقتی پدری از کودک خرسدال خود که فقط ارزش اسباب‏بازی را درک می‏کند، خشمگین می‏شود، برای نشان دادن ناراحتی خود اسباب‏بازی را از او می‏گیرد و در نتیجه کودک اثر خشم پدر را درک می‏کند و عکس‏العمل نشان می‏دهد. به هیچ وجه پدر به او نمی‏گوید رایانه‏ای که برایت خریدم از تو می‏گیرم؛ چون کودک ارزش وجودی رایانه را درک نمی‏کند تا از باز ستاندن آن نارحت شود و عکس العمل نشان دهد. مسلما برای او داشتن و نداشتن رایانه یکسان است و اثر عملی غضب درباره وی، به گرفتن چیزی است که برای وی قابل درک است و به آن علاقه دارد. پس در مقام عمل، اظهار رضایت و محبت با خشم و نارضایتی به گونه‏ای نمود می‏یابد که برای دریافت‏کننده آن قابل درک باشد.