تربیت
Tarbiat.Org

به سوی تو (منک و بک و لک و الیک)
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

نکته‏ای تفسیری درباره جمله الحمد لله

در بحث از محتوای نماز، به سوره حمد پرداختیم و مطالبی درباره بسم الله الرحمن الرحیم بیان کردیم. اینک راجع به آیه الحمدلله رب العالمین سخن می‏گوییم؛ با ذکر این نکته که سوره حمد، زبان حال بندگان مؤمن در پیشگاه خداوند است و در این سوره - به خصوص در آیات ایاک نعبد و ایاک نستعین، اهدنا الصراط المستقیم... - خداوند از زبان بندگان خود سخن می‏گوید. به عبارت دیگر، خداوند به بندگان خود تعلیم می‏دهد که در مقام عبادت، چگونه با خداوند سخن گویند و چگونه او را ستایش کنند.
درباره آیه الحمدلله رب العالمین در کتاب‏های تفسیری، از رویکرد ادبی، عقلی و عرفانی بحث‏های معرفت فصلی صورت پذیرفته است که از آنهاصرف نظر می‏کنیم و با این انگیزه که شناخت و معرفت بیشتر به نماز و محتوای آن به ارتباط ما با خداوند عمق و گسترش بخشد، مطالبی را ارائه می‏دهیم.
جمله الحمدلله رب العالمین می‏تواند یک جمله انشایی باشد و با گفتن آن، گوینده ستایش و حمد خداوند را قصد کند. پس گرچه این جمله به ظاهر خبری است، در مقام انشا و ایجاد حمد الهی صادر می‏گردد؛ چنان که در جمله دعا، شکر، احترام، لعن، نفرین، تعجب و سوال؛ مفهومی انشایی ارائه می‏شود. همچنین می‏تواند آن را جمله‏ای خبری در نظر گرفت تا از واقعیتی خارجی خبر دهد؛ خواه الف و لام در الحمد برای جنس باشد تا معنای جمله الحمدلله، اختصاص جنس حمد به خداوند باشد و خواه برای استغراق باشد که در نتیجه معنای آن جمله این است که همه حمدها به خداوند اختصاص دارد.
البته با توجه به این که در سوره حمد خداوند شیوه عبادت و ستایش خود را به بندگان تعلیم می‏دهد، گزینه انشایی بودن جمله الحمدلله رب العالمین رجحان دارد