تربیت
Tarbiat.Org

به سوی تو (منک و بک و لک و الیک)
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

عظمت خداوند

درباره درک بزرگی معنوی و از جمله عظمت خداوند گفتیم که ما در ابتدا بزرگی مادی و جسمانی را درک می‏کنیم؛ آنگاه ذهن پس از تجزیه و تحلیل، عظمت معنوی را نیز درک می‏کند. بر اساس فعالیت و تحلیل ذهنی و انتقال ذهن از امور مادی به امور معنوی است که می‏گوییم فلانی شخصیت بزرگی است، و منظورمان شأن اجتماعی و معنوی اوست. یا می‏گوییم فلانی حرف بزرگی زد. یا قرآن درباره کسانی که می‏گفتند: خداوند فرزند دارد، می‏فرماید:
کبرت کلمة تخرج من افواههم ان یقولون الا کذبا؛(18)
بزرگ سخنی است که از دهانشان بر می‏آید [آنان‏] جز دروغ نمی‏گویند.
از نظر خداوند، سخن و ادعای آنها دروغ و اهانت بزرگی است که به خداوند نسبت می‏دهند.
خداوند در جای دیگر کینه‏ای را که منافقان نسبت به مؤمنان در دلشان پنهان داشته‏اند، بزرگ می‏شمارد و می‏فرماید:
یا ایها الذین آمنوا لا تتخذوا بطانة من دونکم لا یالونکم خبالا ودّوا ما عنتّم قد بدت البغضاء من افواههم و ما تخفی صدورهم اکبر؛(19)
ای کسانی که ایمان آورده‏اید، از غیر خودتان دوست همدل و همراز مگیرید، که در کار شما از هیچ تباهی فروگذار نکنند، دوست دارند که شما در رنج باشید، همانا دشمنی از دهانشان [گفتارشان ]پیداست، و آنچه دلهایشان پنهان می دارد بزرگتر [بدتر و زشت‏تر] است.
چنان که ملاحظه می‏شود اکبر در آیه فوق به معنای بزرگ‏تر بودن حجم سینه نیست، بلکه بیانگر شدت کینه است.
بنابراین پس زا آنکه ما مفهوم بزرگی را در اجسام درک کردیم، آن را به امور معنوی و معانی منتقل می‏کنیم و آنها را نیز به صفت بزرگی متصف می‏کنیم. در آن صورت است که درک مفاهیمی چون ترس بزرگ، محبت بزرگ، احترام بزرگ، علم بزرگ، و قدرت بزرگ برای ما هموار می‏شود.
بر این اساس وقتی می‏گوییم: خدا بزرگ است منظورمان بزرگی جسمانی او نیست؛ چون خداوند جسم ندارد، بلکه منظور، بزرگی معنوی خداوند است. از دیگر سوی - چنان که گفتیم - درک مستقیم عظمت خداوند برای عموم افراد ممکن نیست و آنان در پرتو درک عظمت صفات خداوند نظیر علم، قدرت، حیات، اراده، حکمت، رحمت، مهربانی و سایر صفاتی که به خداوند نسبت داده می‏شود عظمت و بزرگی خداوند را درک می‏کنند.
همچنین ما برای درک بزرگی هر یک از صفات خداوند، باید مصداق محدودی از آن صفت را در خودمان درک کنیم؛ سپس مصداق نامحدودی از آن صفت را که عقلا تصورش برای ما ممکن نیست، به خداوند نسبت دهیم. در نتیجه وقتی می‏گوییم: خداوند بزرگتر است؛ یعنی خداوند در هر صفت کمالی، مصداق نامحدود و بزرگترین مرتبه آن صفت را دارد.