تربیت
Tarbiat.Org

خلاصه‏ای از اصول کافی
ابی‏جعفر محمد بن یعقوب کلینی مشهور به شیخ کلینی

ظلم و ستمکاری

بیست و سه حدیث درباره ظلم و عقوبت آن صادر شده که بعضی از آنها از نظر خوانندگان محترم می‏گذرد.
امام باقر (علیه السلام) فرمود: ظلم بر سه نوع است: ظلمی که خدا می‏بخشد و ظلمی که نمی‏بخشد و ظلمی که صرف نظر نمی‏کند. اما ظلمی که خدا نمی‏بخشد، شرک بخدا است و ظلمی که می‏بخشد ظلم بنفس است که شخص بین خود و خدای متعال مرتکب می‏شود. و اما ظلمی که خدا صرف نظر نمی‏کند، دیونی است که مردم به همدیگر دارند.
در خبر دیگری مرد با شخصیتی از قبیله نخع بخدمت امام باقر (علیه السلام) آمد و عرض کرد من از زمان حجاج تاکنون فرماندار بودم، آیا راه توبه برای من باز است؟ آن حضرت سکوت کرد و پاسخ نفرمود. من دوباره سئوالم را تکرار کردم، فرمود: نه. تا اینکه حق هر صاحب حقی را بخودش رد نمائی.
در خبر دیگر فرمود: چون پدرم علی بن الحسین (علیه السلام) هنگام وفاتش فرا رسید مرا احضار نمود و بسینه چسبانید سپس فرمود: ای فرزندم، تو را وصیت می‏کنم به آنچه پدرم هنگام وفاتش مرا وصیت نموده و به آنچه که پدرش به آن جناب سفارش فرموده، و آن اینست که:
یا بنی ایاک و ظلم من لا یجد علیک ناصراً الا الله.
ای فرزند گرامی، مبادا ستم کنی بر کسی که یاوری در مقابل تو بجز خدا نیابد.
امام صادق (علیه السلام) در حدیثی و با نقل از قول رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
من اصبح لاینوی ظلم احد غفر الله له ما اذنب ذلک الیوم ما لم یسفک دماً او یأکل مال یتیم حراماً:
هر کس بامداد کند و قصد ظلم بکسی نداشته باشد، هر گناهی که در آنروز مرتکب شده خداوند بیامرزد مادامی که خون حرامی نریزد و یا مال یتیمی را بحرام نخورد.
در خبر دیگر فرمود: هر که ظلم کند خداوند مسلط گرداند بر او کسی را که ظلم کند بر او یا بفرزند او یا بفرزند فرزندش. راوی خبر گفت عرض کردم یابن رسول الله بچه مناسبت کسی ظلم می‏کند خداوند ظالمی را بفرزندش یا فرزند فرزندش مسلط می‏گرداند؟ فرمود: خدای تعالی می‏فرماید:
ولیخش الذین لو ترکوا من خلفهم ذریه ضعافاً خافوا علیهم فلیتقوا الله و لیقولوا قولاً سدیداً - النساء - (9).
باید آن کسانی که اولادی از خود باقی می‏گذارند و از ستم بر آنها می‏ترسند باید که خدا را پرهیزکاری کنند و گفتار درست و محکمی بگویند(32).