تربیت
Tarbiat.Org

خلاصه‏ای از اصول کافی
ابی‏جعفر محمد بن یعقوب کلینی مشهور به شیخ کلینی

عقوق والدین یا ناسپاسی پدر و مادر

در مورد عقوق والدین 9 حدیث وارد شده از جمله چند حدیث ذیل است:
امام صادق (علیه السلام) فرموده: نزدیکترین جمله و کمترین فاصله به عقوق والدین کلمه اف است (که با گفتن این کلمه بپدر و مادر ناسپاسی خود را ابراز نمائی) و اگر خداوند چیزی پست‏تر از این کلمه می‏دانست، از آن نهی می‏کرد(33).
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده:
کن باراً و اقتصر علی الجنه و ان کنت عاقاً (فظاً) فاقتصر علی النار:
نیکوکار و نیکرفتار باش تا کاخ‏نشین بهشت باشی و اگر عاق پدر و مادر و بدرفتار باشی بدوزخ بساز.
امام صادق (علیه السلام) فرمود: چون روز قیامت شود پرده‏ای از پرده‏های بهشت را برگیرند و هر ذیروحی از پانصد سال راه، نسیم آن را احساس می‏نماید، مگر گروهی. راوی پرسید آن گروه کیانند؟ حضرت فرمود: آنهائیکه عاق والدینند.
در خبر دیگر فرمود:
من نظر الی ابویه نظر ماقت و هما ظالمان له لن یقبل الله له صلوه.
هر کس با نگاه خشم‏آلود بپدر و مادرش نگاه کند - هر چند در حالی باشد که نسبت باو ستمی روا داشته‏اند - خداوند نماز او را نمی‏پذیرد.
در خبر دیگر امام باقر (علیه السلام) از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت نموده که آن حضرت ضمن یک سخنرانی فرمود:
... از عقوق والدین بپرهیزید، زیرا که نسیم بهشت از مساحت هزار سال راه بمشام می‏آید ولی عاق والدین و قاطع رحم و پیرمرد زناکار و دامنکشان متکبر آنرا احساس نمی‏کنند. زیرا کبریائی فقط مخصوص پروردگار جهانیان است....
در خبر دیگر امام باقر (علیه السلام) فرمود: پدرم روزی مردی را دید با فرزندش می‏رفت و فرزند بر بازوی پدر تکیه کرده بود. فرمود: پدرم از بس از آن فرزند بدش آمد دیگر تا آخر عمرش با وی صحبت نکرد.