تربیت
Tarbiat.Org

خلاصه‏ای از اصول کافی
ابی‏جعفر محمد بن یعقوب کلینی مشهور به شیخ کلینی

صله رحم (پیوند با خویشان)

صله رحم بمعنی نگهداشتن پیوند خویشی و خویشاوندی است و اخبار زیادی در ترغیب بر آن و نهی از قطع رحم از ائمه اطهار (علیه السلام) و آثار مواظبت بر پیوند با خویشان و نتایج نامطلوب گسستن از خویشان نقل گردیده منجمله سی و سه حدیث در کتاب ایمان و کفر وارد شده که بعضی از آنها را بطور اجمال در اینجا بنظر خوانندگان محترم می‏رسانیم.
امام رضا (علیه السلام) فرمود: مردی صله رحم می‏کند بدین سبب از عمرش که سه سال باقی مانده بود خداوند سی سال برای او ثبت می‏فرماید. چون که خدا هرچه خواهد می‏شود.
امام باقر و امام صادق (علیهما السلام) در چند حدیث قریب المضمون می‏فرماید: صله رحم اعمال انسان را پاک و بلاها را رو گردان، و ثروت را می‏افزاید. عمر را طولانی و روزی را افزون و در میان خویشان محبوب می‏گرداند.
در خبری آمده است که قبیله‏ای نسبت بهم دیگر صله رحم و نیکی می‏کردند امام صادق (علیه السلام) فرمود، مادامی که حالشان چنین است اموالشان رو بتزاید است و چون این کار را ترک کنند اموالشان کاهش یابد.
در خبر دیگر حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: صله رحم کنید اگر چه بسلام کردن باشد. و از حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز اخباری بهمین مضمون روایت گردیده است.
شخصی بنام عبدالله بن سنان به امام صادق (علیه السلام) عرض کرد:
من عموزاده‏ای دارم که گاهی بدیدن او می‏روم و صله رحم بجا می‏آورم ولی او قطع رحم می‏کند و بدیدنم نمی آید. من بدون توجه به نیامدن او باز بملاقات او می‏روم و او همچنان با من قطع رحم می‏کند. حال من هم تصمیم دارم در مقابل ترک صله او قطع رابطه نمایم، آیا شما اجازه می‏فرمائید؟
آنحضرت فرمود: بدان که چون تو با او صله کنی و او از تو ببرد، خدای متعال بهر دو شما می‏پیوندد ولی اگر تو از او ببری و او از تو ببرد خداوند از هر دو شما می‏برد.
در خبر دیگر از آنحضرت معنی آیه:
الذین یصلون ما امرالله به ان یوصل
پرسیدند، فرمود این آیه در مورد رحم آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل شده و درباره خویشان شما هم صادق است یعنی بطور عموم هم صدق می‏کند.
امام رضا (علیه السلام) نیز فرمود: رحم آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) اما مانند بعرش آویخته که هر امامی می‏گوید: اللهم صل من قطعنی: خدایا، کسی که با من بپیوندد تو هم باو بپیوند و کسی که با من قطع کند تو هم از او قطع کن. سپس فرمود: این جریان در مورد مؤمنین نیز ساری است آنگاه این آیه را تلاوت نمود: واتقوالله الذی تساعلون به و الارحام: بپرهیزید از خدائیکه باو و به ارحام از همدیگر سئوال می‏کنید.