تربیت
Tarbiat.Org

خلاصه‏ای از اصول کافی
ابی‏جعفر محمد بن یعقوب کلینی مشهور به شیخ کلینی

شرک و کمترین حد آن

هشت حدیث در این باب وارد شده که چند حدیث آن ذیلاً مذکور می‏گردد.
برید عجلی گوید: از امام باقر (علیه السلام) پرسیدم بهترین چیزی که بنده بواسطه آن مشرک می‏شود چیست؟ فرمود هر کس به هسته بگوید سنگریزه است و یا به سنگ بگوید هسته است و بدان معتقد گردد مشرک است(39).
از امام صادق (علیه السلام) می‏فرمود: مردم وظیفه دارند ما را بشناسند و بما مراجعه کنند و بما تسلیم شوند. اگر روزه بگیرند و نماز بخوانند و شهادت دهند که بجز خدا معبودی نیست ولی پیش خود قرارداد کنند که بما مراجعه ننمایند بدین جهت مشرک باشند.
در حدیث دیگر فرمود: اگر مردم خدای یگانه بی شریک را بپرستند و نماز بپا دارند و زکات بدهند و حج خانه خدا بجا آورند و ماه مبارک رمضان را روزه بگیرند، سپس بچیزی که خدا ساخته و یا پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) تشریع نموده است بگویند چرا خدا یا رسول خدا چنین ساخته و چنان نساخته یا اینکه تصور این اعتراض در دلشان پیدا شود هر چند بزبان نیاورند بدین سبب مشرک باشند(40). سپس امام صادق (علیه السلام) آیه 64 سوره نساء را که خداوند می‏فرماید:
نه، قسم به پروردگارت دارای ایمان نمی‏باشند، تا اینکه تو را در اختلافات و نزاعشان حکم قرار دهند و سپس بدانگونه که تو رأی و نظر دادی در دل خود رنجش و ناراحتی نیابند، و با جان و دل تسلیم امر تو باشند....