تربیت
Tarbiat.Org

خلاصه‏ای از اصول کافی
ابی‏جعفر محمد بن یعقوب کلینی مشهور به شیخ کلینی

کظم غیظ (فرو خوردن خشم)

در این مورد سیزده حدیث وارد شده که اهم آنها مفهوماً در زیر از نظر خوانندگان می گذرد. امام صادق (علیه السلام) فرمود: فرو خوردن خشم از دشمن هنگام تسلط آنها تقیه‏ایست از روی دور اندیشی و کناره‏گیری از اینکه در دنیا خود را در معرض بلاء بیاندازی، و عنادورزی و سختگیری با دشمنان بهنگام تسلط آنان بی مراعات تقیه، ترک دستور خدا است. پس با مردم سازش کنید که اینکار برای شما نزد آنان پیروزی آرد و با آنان ستیزه نکنید تا برگردنهای شما سوار گردند و شما خوار شوید.
در حدیث دیگر فرمود:
ما من عبدکظم غیظا الازاده الله عزوجل عزا فی الدنیا و الاخره
بنده‏ای نیست که خشم خود را فرو خورد جز اینکه خدای متعال عزت او را در دنیا و آخرت بیفزاید و خدای تعالی فرموده است:والکاظمین الغیظ و العافین عن الناس و الله یحب المحسنین آن کسانیکه خشم خود را فرو خورند و از مردم درگذرند و خدا نیکو کاران را دوست دارد....
از امام باقر (علیه السلام)؛ فرمود:
من کظم غیظا و هو یقدر علی امضائه حشاالله قلبه امنا و ایمانا یوم القیمه
کسی که خشم خود را فرو خورد در حالی که بر انجام آن قادر باشد خداوند در روز قیامت دلش را پر از ایمنی و ایمان کند.
در حدیث دیگر امام صادق (علیه السلام) فرمود:
مامن جرعه یتجر عها العبد احب الی الله عزوجل من جرعه غیظ یتجرعها عند ترددها فی قلبها، اما بصبر و اما بحلم:
جرعه‏ای نیست که بنده‏ای بنوشد آنرا دوست‏تر باشد نزد خدای عزوجل از جرعه خشمی که می‏نوشد آنرا بنده‏ای موقع شعله ور شدن خشم در دل او، یا بجهت شکیبائی و یا وسیله بردباری؛ یعنی هنگامی‏که نسبت به کسی خشم عارض او گشته، اگر طرف قوی و تواناست و نمی‏تواند مجازات کند، از روی صبر و شکیبائی خشم خود را فرو خورد؛ و یا اگر توانائی مجازات و تشفی دل از وی دارد، روی حلم و بردباری خشم خود را فرو خورد و در مقام مجازات بر نیاید و این افضل صفات مقربان است.