تربیت
Tarbiat.Org

خلاصه‏ای از اصول کافی
ابی‏جعفر محمد بن یعقوب کلینی مشهور به شیخ کلینی

چند خبر در وسوسه و حدیث نفس

شخصی بنام جمیل خدمت امام صادق (علیه السلام) آمد و گفت: گاهی در دلم تصوراتی قرار می‏گیرد که موجب ناراحتی فکر می‏گردد: فرمود بگو لا اله الا الله.
جمیل گوید: هر وقت در دلم چیزی واقع می‏شد، می‏گفتم، لا اله الا الله، آن تصورات از دلم بیرون می‏رفت.
و نیز امام صادق (علیه السلام) فرمود: روزی مردی خدمت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و عرض کرد یا رسول الله، هلاک شدم. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: آن خبیث (شیطان) آمده پیش تو گفته کی تو را آفریده؟ و تو در پاسخ گفتی؛ خدا، و او در جواب تو گفته: خدا را کی آفریده؟
آن مرد گفت: آری بخدائی که تو را براستی برانگیخته، چنین است که می‏فرمائی.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: بخدا سوگند، این، محض ایمان است.
در تفسیر این جمله از فرمایش رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که مقصود آن حضرت از این جمله بجهت ترس از این بوده که آن مرد از این وسوسه که در دلش پیدا شده مبادا هلاک شود و این جمله را فرموده که خاطرش آسوده شود.
در خبر دیگری علی بن مهزیار گوید: مردی به ابی جعفر (علیه السلام) نامه‏ای نوشت و از وسوسه‏هائی که بخاطرش خطور می‏کند شکایت کرد، امام (علیه السلام) در پاسخ او نوشت: اگر خدا بخواهد تو را در ایمان ثابت می‏دارد، پس هیچگاه شیطان را بخود راه مده، مردمی نیز در زمان پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به آن حضرت شکایت نمودند از وسوسه‏هائی که بر آنها عارض می‏گشت که دوست داشتند باد کشنده آنها را نابود می‏کرد یا تیکه تیکه می‏شدند و این وسواس دلشان را بزبان نیاورند، رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به آنها فرمود آیا این حالت و ناراحتی خیال را در خود احساس می‏کنید؟ عرض کردند: آری، فرمود: بخدائی که جان من در قبضه قدرت اوست این حالت صریح ایمانست، و هر وقت چنین حالتی بشما دست داد بگوئید: آمنا بالله و رسوله و لاحول و لاقوه الا بالله.