تربیت
Tarbiat.Org

خلاصه‏ای از اصول کافی
ابی‏جعفر محمد بن یعقوب کلینی مشهور به شیخ کلینی

فحاشی

امام صادق (علیه السلام) فرمود: از نشانه‏های شرکت شیطان (در نطفه) کسی که در آن تردیدی نیست اینست که آن شخص فحاش باشد و باکی نداشته باشد که چه می‏گوید و چه به او می‏گویند.
از امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) نیز روایت شده که فرمود رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) ضمن حدیثی فرمود: خداوند بهشت را بر هر فحاش بی‏بند و بار کم حیائی - که باک ندارد از اینکه چه می‏گوید و چه به او می‏گویند - حرام کرده است. زیرا که اگر او را پرس و جو نمائی یازناکاریابی او را یا از شرکت شیطان.
عرض شد: یا رسول الله، آیا در میان مردم شرکت شیطان هم هست؟ رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود آیا گفتار خدای تعالی را نخوانده‏ای که می‏فرماید: و شار کهم فی الاموال و الاولاد 64 - الاسراء: و تو ای شیطان در دارائی و فرزندان آنها شرکت کن...
و فرمود: کسی که به برادر مسلمان خود دشنام دهد خداوند برکت از روزی او ببرد و او را بخود واگذارد و زندگی را بر او تباه سازد.
سماعه از اصحاب حضرت صادق (علیه السلام) گوید: بخدمت امام صادق (علیه السلام) رفتم و آن حضرت به من فرمود: ای سماعه، این چه جنجالی بود میان تو و شتربانت برخاسته بود؟! مبادا دشنام‏گو و بدزبان و لعنت کن باشی. عرض کردم بخدا جریان این بود که او به من ستم کرده بود. فرمود: اگر او بتو ستم کرده بود تو بر او پیش افتادی، این حرکات از کردارهای ما نیست و شیعیان خود را نیز بچمن حرکاتی امر نمی‏کنیم. از پروردگار خود آمرزش بخواه و دوبار تکرار مکن.