تربیت
Tarbiat.Org

خلاصه‏ای از اصول کافی
ابی‏جعفر محمد بن یعقوب کلینی مشهور به شیخ کلینی

ریاست طلبی و حب جاه

ریاست‏طلبی بمعنی تسلط بر دلها و اعمال قدرت و حکومت بر آنهاست، و آن بر دو قسم است. یک قسم آن، ریاستی است که خدای تعالی بخواص خلقش از انبیاء و اوصیاء (علیهم السلام) برای هدایت و ارشاد مردم و رفع فساد از آنها افاضه فرموده است. قسم دیگر ریاست مردم است، و این قسم ریاست نیز چند نوع است. یکنوع آن ریاست حق است و آن اگر در حضور امام معصوم باشد و امام معصوم او را تکلیف بدان ریاست کند بر او واجب می‏شود، و در زمان غیبت امام مشهور است که بر فقیه جامع الشرایط واجب است یا خاصه بطور کفایت - نوع دیگر ریاستی است که نه در زمان حضور امام و بامر امام است و نه شخص رئیس، فقیه جامع الشرایط، بلکه غیر این دو نوع ریاست است و مقصود شخص رئیس اطاعت امام و مهربانی بمردم و احقاق حق آنها و حفظ ناموس و مال و آبروی آنها از تلف باشد و مقصودش سرفرازی بر مردم و تسلط بر آنها و جلب قلوب و کسب ستایش نباشد. این نوع ریاست نیز مستحسن است.
و امام ریاستی که بر باطل است، آنست که منظور شخص از ریاست، کسب مال حرام و تسلط بر قلوب خاص و عام باشد بهر وسیله‏ای که میسر گردد و مقصودش اجرای عدالت نباشد. در ذم این نوع ریاست هشت روایت از ائمه اطهار (علیهم السلام) وارد شده است که به چند روایت آن اکتفا می‏شود.
امام صادق (علیه السلام) فرمود:
من طلب الرئاسه هلک.
(هر کس ریاست طلبد هلاک شود.)
در حدیث دیگر به ابی حمزه ثمالی فرمود:
ایاک و الرئاسه و ایاک ان تطا اعقاب الرجال.
(بپرهیز از ریاست و بپرهیز از اینکه دنبال مردم بروی) ابی‏حمزه عرض کرد: قربان معنی ریاست را فهمیدم اما معنی اینکه دنبال مردم نروم یعنی چه؟ من دو سوم آنچه دارم از دنبال مردم رفتن بدست آورده‏ام. امام صادق (علیه السلام) فرمود: آنطور نیست که فهمیدی بلکه مقصود اینست که بپرهیز از اینکه بی‏دلیل مردی را به پیشوائی و ریاست خود منصوب کنی و هرچه بگوید تصدیقش نمائی.