تربیت
Tarbiat.Org

خلاصه‏ای از اصول کافی
ابی‏جعفر محمد بن یعقوب کلینی مشهور به شیخ کلینی

بعضی اموری که مؤمن با آن روبرو می‏شود

از جمله اموری که مؤمن با آن روبرو می‏شود، سخنان ناروا و نسبتهای نامناسبی است که مردم بی‏بندوبار و نادان به مؤمنین می‏دهند و بدین مناسبت ائمه اطهار (علیهم السلام) طی روایت بسیاری مؤمنین را به تحمل و بردباری در برابر اینگونه نسبتها و سرزنشها توصیه فرموده‏اند که بعضی از آن روایات بنظر خواننده محترم می‏رسد.
امام باقر (علیه السلام) در روایتی به عبدالواحد (یکی از شیعیان) فرموده است: ای عبد الواحد، کسی که مؤمن است، هر چه درباره‏اش بگویند باو ضرر نمی‏رساند هر چند که بگویند دیوانه است...
امام صادق (علیه السلام) فرمود: سزاوار نیست مؤمنی از ترس و ناراحتی به برادر مؤمنی یا غیر مؤمنی پناه برد. زیرا مؤمن بخاطر ایمانش عزیز است.
در روایت دیگر به فضیل‏بن یسار در زمانی که به بیماری مبتلا بوده فرمود: ای فضیل، من اکثر اوقات پیش خود می‏گویم، هیچ مانعی نیست کسی را که خداوند نعمت ایمان باو ارزانی داشته، بر سر کوهی بماند تا مرگش فرا رسد. ای فضیل، مردم به مشرق و مغرب زدند و ما و شیعیان ما براه راست هدایت شدیم.
ای فضیل، اگر مؤمن از مشرق تا مغرب در تصرف او باشد برای او خیر است و اگر تمام اعضایش را هم قطعه قطعه نمایند باز هم برایش خیر است.
ای فضیل، خدای متعال هر چه بر سر مؤمن بیاورد آن چیز برای او خیر است. ای فضیل، اگر دنیا بقدر بال پشه‏ای نزد خدای متعال ارزش داشت، بدشمن خود از متاع آن شربت آبی نمی‏داد. آی فضیل، هر کس هم او منحصر بیک هم باشد که آن پیروی از دین حق است؛ خداوند هم او را کفایت کند، و هر کس همش متوجه همه جا باشد خداوند اهمیت ندهد که او در چه پرتگاهی نابود می‏شود.
امام باقر (علیه السلام) فرمود: خدای متعال بخاطر یک مؤمن از اهل یک شهر و یا یک ده فساد را برطرف می‏فرماید.
در خبر دیگر فرمود: در هر شهری یا دهی که هفت مؤمن وجود داشته باشد خداوند در آن شهر و یا ده عذاب نازل نمی‏کند.
از امام صادق (علیه السلام) پرسیدند: هنگامی‏که بلا نازل می‏شود، آیا بمؤمنین هم می‏رسد؟ آن حضرت فرمود: بلی، امام مؤمنین از آن بلا نجات می‏یابند.