تربیت
Tarbiat.Org

مرواریدهای درخشان‏
حاج شیخ عباس قمی (رضوان الله علیه)

شب بیست و سوم:

از دو شب قدر سابق (شب نوزدهم و بیست و یکم) افضل است و از احادیث بسیار استفاده می‏شود که شب قدر همین شب است و این شب جهنمی است و در این شب تمام امور بر وفق حکمت مقدر می‏گردد و از برای این شب غیر از اعمالی که با دو شب سابق شریک است چند عمل دیگر (نیز مستحب) است.
1- خواندن سوره عنکبوت و روم که حضرت صادق علیه‏السلام قسم یاد فرمود که خواننده این دو سوره در این شب از اهل بهشت است.
2- خواندن سوره حم دخان‏
3- خواندن سوره قدر هزار مرتبه.
4- آن که تکرار کند در این شب بلکه در تمام اوقات این دعا را که برای وجود مبارک امام عصر صلوات الله علیه وارد شده:اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن صلواتک علیه فی هذه الساعه و فی کل ساعه من ساعات اللیل و النهار ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک و تمتعه فیها طویلا.
5- بخواند: اللهم امدد لی فی عمری...
6- بخواند: اللهم اجعل فیما تقضی و فیما تقدر...
7- بخواند دعای علی بن الحسین علیه‏السلام را که در اقبال است: یا باطناً فی ظهوره...
8- آن که غیر از غسل اول شب، غسلی نیز در آخر شب کند و بدان که از برای غسل و احیاء این شب و زیارت امام حسین علیه‏السلام و صد رکعت نماز فضیلت بسیار آمده و بر آن تأکید شده است و روایت شده که حضرت صادق علیه‏السلام سخت مریض شده بود چون شب بیست و سوم ماه رمضان شد به خدمتکاران خود امر فرمود که حرکتش دادند و به مسجد بردند و آن شب را تا صبح در مسجد بود. علامه مجلسی رحمه الله فرموده که: هر مقدار قرآن که ممکن باشد در این شب بخواند و دعاهای صحیفه کامله را بخواند بخصوص دعای مکارم الاخلاق و دعای توبه و روزهای این شب‏ها را نیز باید حرمت گذاشت و به عبادت و تلاوت قرآن و دعا به پایان آورد زیرا که در احادیث معتبر وارد شده است که روز قدر در فضیلت مثل شب قدر است.