تربیت
Tarbiat.Org

مرواریدهای درخشان‏
حاج شیخ عباس قمی (رضوان الله علیه)

چند نکته پیرامون کتاب‏

1- در نسخه‏ای که ما از این کتاب در دست داریم، دو کتاب به همراه هم، در ابتدای دهه اول 1300 ش چاپ شده است و لذا در چاپ جدید نیز به همان کیفیت خواهد بود.
2- سعی شده به نگارش اصلی کتاب که دارای زیبائی مخصوص به خود، می‏باشد خدشه‏ای وارد نیاید و حتی المقدور تغییر زیادی داده نشود و لذا برخی از لغات مشکل با مترادف آن جایگزین شده و یا برخی از جمله‏ها با حفظ مفهوم اصلی، به صورت روان‏تر در آمده است. همچنین در مواردی، برای استفاده بهتر کسانی که به ادبیات گذشته آشنایی ندارند. با افزودن حروف ربط یا کلمات لازم، جمله بازنویسی شده است.
3- کتاب دستورالعمل قبل از مفاتیح الجنان نوشته شده است و ادعیه‏ای که در آن ناتمام است، در مفاتیح الجنان بطور کامل آمده است.
4- منابع روایی کتاب چنانچه مؤلف، خود تذکر داده‏اند کتب معتبری چون اقبال و مصباح و زاد المعاد می‏باشد.
یاد آوری
دعا می‏باید در زمان اقبال قلب و همراه با اشتیاق درونی باشد و نباید آن را به خود و دیگران تحمیل کرد و این نکته‏ای است که در عبادات باید رعایت شود، چنانچه روایاتی در این زمینه وارده شده است.
سحر با باد می‏گفتم حدیث آرزومندی - خطاب آمد که واثق شو به الطاف خداوندی
دعای صبح و آه شب کلید گنج مقصود است - بدین راه و روش می‏رو که با دلدار پیوندی
با پیشرفت علومی مانند روان‏شناسی نقش دعا در زندگی انسان بیشتر آشکار شده و حتی در غرب هم بر دعا و ارتباط معنوی با خداوند البته با تأکید بر جنبه فردی بودن آن، تأکید شده است.
در پایان از مساعدت تمامی کسانی که به گونه‏ای در نشر این اثر شریف همراهی نموده‏اند تشکر نموده و برای آنان آرزوی موفقیت روزافزون دارم.
اینجانب از صاحب نظران و خوانندگان عزیز، انتظار دارد لغزش‏های موجود و اشکالات را به دیده اغماض نگریسته و تذکرات ضروری خود را به صورت کتبی، به آدرس ناشر محترم ارسال نمایند.
حافظا در کنج فقر و خلوت شبهای تار - تا بود وردت دعا و درس قرآن غم مخور
ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه و قنا عذاب النار
محمد حسین ربانی.