تربیت
Tarbiat.Org

مرواریدهای درخشان‏
حاج شیخ عباس قمی (رضوان الله علیه)

مقام دوم: در اعمال شب جمعه است.

و در آن چند عمل است:
1- بسیار صلوات بر محمد و آل او بفرستد و اقلش صد مرتبه است و هر چه زیادتر باشد بهتر است.
2- بسیار بگوید:سبحان الله و الله اکبر و لا اله الا الله.
3- این سوره‏ها را بخواند که برای هر یک از آنها فواید و ثواب بسیاری است. بنی اسرائیل، کهف، سه طسین (شعرا، نمل، قصص) یس، احقاف، واقعه لقمان، آلم سجده، طور، حم دخان، واقعه،اقترب (قمر)، جمعه و اگر فرصت ندارد هفت سوره اول را انتخاب کند.
4- در رکعت اول نماز مغرب و عشاء سوره جمعه بخواند و در رکعت دوم نماز مغرب توحید و در رکعت دوم نماز عشاء سوره اعلی بخواند.
5- در حق مؤمنین دعا بسیار کند چنان که حضرت زهرا علیهاالسلام (عمل) می‏کرده و اگر برای ده نفر از برادران مؤمن که از دنیا رفته باشند طلب آمرزش کند وارد شده است که بهشت برای او واجب می‏شود.
6- هفت مرتبه بخواند:اللهم ربی لا اله الا انت خلقتنی و انا عبدک و ابن امتک و فی قبضتک و ناصیتی بیدک امسیت علی عهدک و وعدک ما استطعت اعوذ برضاک من شر ما صنعت ابوء بنعمتک و ابوء بذنبی فاغفرلی ذنوبی انه لا یغفر الذنوب الا انت.
7- آن که بخواند دعای کمیل را
8- بخواند دعای اللهم من تعبا و تهیا را که در روز جمعه و شب عرفه نیز خوانده می‏شود.
9- انار تناول کند چنان که حضرت صادق علیه‏السلام در هر شب جمعه میل می‏فرمود و اگر در وقت خواب بخورد شاید بهتر باشد زیرا روایت شده که هر که در وقت خوابیدن انار بخورد ایمن خواهد بود در نفس خود تا صبح کند و سزاوار است که هرگاه انار می‏خورد ابتدا دستمالی در زیر آن پهن کند که دانه‏اش را جمع کند و بعد از آن بخورد و در انار خود دیگری را شریک نکند