تربیت
Tarbiat.Org

مرواریدهای درخشان‏
حاج شیخ عباس قمی (رضوان الله علیه)

شب اول:

این شب از جمله لیالی شریفه است و در فضیلت و ثواب و عبادت و احیای آن احادیث بسیار وارد شده است که این شب کمتر از شب قدر نیست و از برای آن چند عمل است:
1- غسل است در وقت غروب آفتاب‏
2- احیاء آن شب به نماز و دعا و درخواست از حق تعالی‏
3- آن که بخواند بعد از نماز مغرب و عشاء و نماز صبح و بعد از عید:الله اکبر الله اکبر لا اله الا الله و الله اکبر و لله الحمد علی ما هدینا و له الشکر علی ما اولینا.
4- آن که چون نماز مغرب و نافله آن را خواند دستهای را به سوی آسمان بلند کند و بگوید:یا ذالمن و الطول یاذالجود یا مصطفی محمد و ناصره صل علی محمد و آل محمد و اغفر لی کل ذنب احصیته و هو عندک فی کتاب مبین.پس به سجده رود و صد مرتبه در سجده بگوید: اتوب الی الله. پس هر حاجت که دارد از حق تعالی بخواهد که انشاء الله تعالی برآورده خواهد شد.
5- زیارت امام حسین علیه‏السلام‏
6- آن که ده مرتبه بگوید:یا دائم الفضل علی البریه یا باسط الیدین بالعطیه یا صاحب المواهب السنیه صل علی محمد و آله خیر الوری سجیه و اغفرلنا یا ذاالعلی فی هذه العشیهو در هر شب عید و هر شب جمعه این دعا ده مرتبه خوانده شود چنان که کفعمی ذکر فرموده است.
7- بجا آوردن دو رکعت نماز است در رکعت اول بعد از حمد هزار مرتبه توحید و در رکعت دوم یک مرتبه (توحید) بخواند و بعد از سلام سر به سجده بگذارد و صد مرتبه بگوید: اتوب الی الله پس بگوید:یا ذالمن و الطول یا مصطفی محمد صلی الله علیه و آله صل علی محمد و آله و افعل بی کذا و کذاو به جای آن حاجات خود را طلب کند و روایت است که حضرت امیرالمؤمنین علیه‏السلام این دو رکعت را به این کیفیت به جا می‏آورد پس سر از سجده بر می‏داشت و می‏فرمود: بحق خداوندی که جانم به دست قدرت اوست هر فرد که این نماز را انجام دهد هر حاجت که از خداوند طلب کند البته آن را عطا کند و اگر به عدد ریگهای بیابان گناه داشته باشد خدا آن را بیامرزد. و در روایت دیگر به جای هزار مرتبه توحید صد مرتبه وارد شده اما آن را باید بعد از نماز مغرب و نافله آن بجا آورد. و شیخ طوسی رحمت الله و سید بن طاووس رحمت الله بعد از این نماز دعای نقل کرده‏اند مشتمل بر اسامی مبارکه حق تعالی و آن دعا در زادالمعاد (علامه مجلسی) مسطور است.