تربیت
Tarbiat.Org

مرواریدهای درخشان‏
حاج شیخ عباس قمی (رضوان الله علیه)

روز بیست و پنجم:

روز دحوالارض است و یکی از آن چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه گرفتن ممتاز است و روزه‏اش مثل روزه هفتاد سال است و هر که این روز را روزه بدارد و شبش را به عبادت سپری کند برای او عبادت صد سال نوشته شود و از برای روزه دار این روز، هر چه در میان آسمان و زمین است استغفار کند و این روزی است که رحمت خدا در آن منتشر گردیده و از برای عبادت و اجتماع برای ذکر خدا و غسل دو عمل وارد شده است:
1- نمازی که در کتب شیعه قمیین روایت شده است و در آن دو رکعت است در وقت چاشت که در هر رکعت بعد از حمد پنج مرتبه سوره والشمس بخواند و بعد از نماز بخواند: لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم. پس دعا کند و بخواند:یا مقیل العثرات اقلنی عثرتی یا مجیب الدعوات اجب دعوتی یا سامع الاصوات اسمع صوتی و ارحمنی و تجاوز عن سیئاتی و ما عندی یا ذا الجلال و الاکرام.
2- خواندن این دعا است که شیخ روایت فرموده: اللهم داحی الکعبه... و بدان که میر داماد رحمه‏الله در رساله (اربعه ایام) خود در بیان اعمال روز دحوالارض فرموده که: زیارت حضرت امام رضا علیه‏السلام در این روز افضل اعمال مستحب و مؤکد آداب مسنونه است و همچنین زیارت آن حضرت در روز اول ماه رجب الفرد نیز بسیار موکد و مورد اصرار است.