تربیت
Tarbiat.Org

آذرخشی دیگر در آسمان کربلا
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

بالا بردن سطح شناخت‏

در مقابل تبلیغات فریبنده چه باید بکنیم؟ باید شناخت، معرفت نسبت به اسلام، تشیع، خط امام حسین (علیه السلام) و امروزه خط امام خمینی (قدس السره الشریف) را تقویت کنیم. باید معرفت خود را تقویت کنیم تا دشمنان امان نیابند افکار ضد امام (قدس السره الشریف) را به نام خط امام (قدس السره الشریف) معرفی کنند. این کاری بود که معاویه کرد، دیگران کردند، امروز هم اتباع معاویه همین کارها را انجام می‏دهند. مواردی که امام (قدس السره الشریف) صد در صد با آن مبارزه می‏کرد، امروز به دروغ می‏گویند امام (قدس السره الشریف) دنبال همین‏ها بوده و همین‏ها را می‏خواسته است، آزادی را، آزادی غربی را، آزادی بی بند و باری را، و می‏بینید جوان هایی که تحت تاثیر این حرف‏ها واقع شده‏اند چه کارهایی می‏کنند. روزی من در سخنرانی پیش از خطبه‏ها گفتم این‏ها دنبال چه می‏گردند؟ ده‏ها مقاله علیه من نوشتند که این آقا دروغ می‏گوید، ما فقط آزادی سیاسی می‏خواهیم. جریان چهارشنبه سوری را دیدید که چه آزادی‏هایی را می‏خواستند. کسانی که به برگزاری جشن‏های چهارشنبه سوری تشویق کردند، دنبال چه می‏گشتند؟
می‏خواستند جشن تخت جمشید را هم تشکیل دهند، بودجه کلانی هم برای این کار گذاشته بودند؛ در مورد این کار ادعا می‏کنند همان چیزی است که امام (قدس السره الشریف) می‏خواست، می‏گویند مگر امام (قدس السره الشریف) نفرمود آزادی، استقلال؟ پس معلوم می‏شود که امام (قدس السره الشریف) هم همین‏ها را می‏خواست! ببینید چه مغالطه‏ای؟ امام (قدس السره الشریف) آزادی از دست دشمنان اسلام را می‏خواست، نه آزادی از خدا و دین و ارزش‏ها را. آنچه عمر شریف امام (قدس السره الشریف) از دوران طفولیت تا پایان عمر صرف آن شد حفظ ارزش‏های اسلامی بود، قیام امام (قدس السره الشریف) برای حفظ ارزش‏ها بود، نه برای آزاد کردن مردم از ارزش‏ها. امروز بعضی از مسؤولان کشور بر ما منت می‏گذارند، اگر بگوییم شما ارزش‏ها را در امور فرهنگی رعایت نمی‏کنید، می‏گویند چه ارزشی بالاتر از آزادی، ما آزادی به مردم داده‏ایم و این بالاترین ارزش است! این همان است که امام (قدس السره الشریف) می‏خواست! این سخن از همان مقوله است که معاویه به امام حسین (علیه السلام) می‏گفت تو داری از یزید غیبت می‏کنی! یزید از تو بهتر است برای این که او از تو غیبت و بدگویی نکرده است! این که می‏گویی یزید شارب الخمر است غیبت اوست
مغالطه این گونه است.
اگر بخواهیم تحت تاثیر این مغالطات واقع نشویم، باید شناخت خود را نسبت به دین تقویت کنیم. عزیزان من! جوانان عزیز، باید چه کار کنیم؟ باید در شبانه روز وقتی را برای مطالعه و بحث در امور دینی و معارف دینی بگذارید. دین از شکم، رفاه و ورزش کم ارزش‏تر نیست. برنامه‏ای بگذارید، جلسات مذهبی و مطالعات دینی داشته باشید، بحمدالله بعد از انقلاب کتاب‏های دینی زیاد نوشته شده است؛ جلسات بحث بگذارید و با هم گفتگو کنید، حتما لازم نیست مبلغ یا معلمی را دعوت کنید، مثل کتاب‏های مرحوم استاد شهید مطهری - رضوان الله علیه - را به بحث بگذارید، در مورد آن‏ها گفتگو کنید، مطالب آن را حلاجی کنید، آن گونه که طلبه‏ها کتاب‏های درسی را مباحثه می‏کنند؛ سطر به سطر بخوانید، برررسی کنید تا مفهوم هر بخش را به دست آورید، توضیح بدهید، بحث کنید، اگر در موردی هم ابهامی بود، فرد مناسبی را هفته‏ای یک مرتبه یا ماهی یک مرتبه دعوت کنید، تا برای شما توضیح دهد. اگر مطالعات دینی نداشته باشید، جلسات مذهبی هم آن چنان که باید، فعال نباشد و این گونه جلسات فقط به ایام عاشورا و امثال آن اختصاص داده شود، دشمنان اسلام و نظام هم مرتب از رادیوها و تلویزیون‏ها با فیلم‏های ویدئویی با روزنامه‏ها! شما را بمباردمان تبلیغاتی می‏کنند، در این صورت نتیجه چه می‏شود؟ همین می‏شود که می‏بینید. الحمد لله در توده‏های مذهبی ما نیست، اما در بعضی مراکز هست و اگر جلوی آن را نگیرید، یعنی خود را مجهز نکنید خدای نکرده تدریجا به درون شما نیز سرایت می‏کند.
برای مقابله با تبلیغات شیطنت‏آمیز و گمراه کننده، مطالعه و درس لازم است، و بدون آن معرفت انسان رشد نمی‏کند. اگر دین برای شما عزیز است، باید وقت گذاشت.
بخشی از اهمیتی که برای ورزش قائل می‏شوید برای دین قائل شوید، قسمتی از وقتی که جوان‏ها صرف تماشای فوتبال یا حضور در باشگاه‏های ورزشی می‏کنند، صرف مطالعه دینی کنند، اگر دین عزیز است باید برای آن سرمایه گذاری کرد. دین با اجبار در دل ما به وجود نمی‏آید، ایمان به خودی خود رشد نمی‏کند. عوامل اجتماعی ایمان زداست نه ایمان آفرین، مخصوصا با ارتباطات فرهنگی که امروزه برقرار شده است و با سیاست غلطی که مسؤولان فرهنگی کشور ما یا از روی جهل و نا آگاهی و یا خدای نکرده به عنوان مزدور بیگانگان اعمال می‏کنند، و در هر حال سیاستی را دنبال می‏کنند که ضد اسلام است، فرهنگ جامعه به سوی فرهنگ بی دینی و الحاد سوق داده می‏شود. در مقابل باید شما فعالیت علمی داشته باشید و این کار را وظیفه خود بدانید.