تربیت
Tarbiat.Org

آذرخشی دیگر در آسمان کربلا
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

- چرا باید دشمنان امام حسین (علیه السلام) را لعن کرد؟

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین، و الصلوه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین، ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین. اللهم کن لولیک حجه بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه ساعه و فی کل ساعه ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا. السلام علیک یا ابا عبد الله و علی الارواح التی حلت بفنائک.
فرا رسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان ابی عبد الله الحسین (علیه السلام) را به پیشگاه مقدس ولی عصر - عجل الله تعالی فرجه الشریف - مقام معظم رهبری، مراجع بزرگ تقلید و همه شیفتگان مکتب حسینی تسلیت عرض می‏کنم، و امیدوارم خدای متعال در دنیا و آخرت دست ما را از دامان ابی عبد الله کوتاه نفرماید.
در این ایام فرصت خوبی است که شناخت خودمان را نسبت به مکتب عاشورا و مکتب حسینی عمق ببخشیم و سؤال هایی را که درباره مسائل مربوط به قیام ابی عبد الله در اذهان همه به خصوص در اذهان نوجوانان و جوانان پیش می‏آید، مورد بحث قرار دهیم، تا معرفت همه ما، به ویژه جوانان عزیز نسبت به سالار شهیدان (علیه السلام) و قیام بزرگ او بیش‏تر شود، و بتوانیم در سایه معرفت بیش‏تر، هم برای دنیای خود و هم برای آخرتمان بهره بیش‏تری ببریم.
در نظر می‏گیریم نوجوانی را که تازه به رشد فکری رسیده است و می‏خواهد همه مسائل و پدپده‏های اجتماعی و آنچه را در اطرافش می‏گذرد بفهمد، و علت آنها را درک کند، تا ارزیابی روشنی از مسائل و پدیده‏های پیرامون خود داشته باشد. نوجوانان در ایام محرم می‏بیند جلساتی تشکیل می‏شود، مردم لباس سیاه می‏پوشند، پرچم‏های سیاه نصب می‏کنند. او مشاهده می‏کند هیات‏های عزاداری، سینه زنی و زنجیر زنی تشکیل می‏شود و مردم اشک می‏ریزند. او شاهد پدیده هایی است که هیچ سابقه‏ای در سایر ایام ندارد، یا در سایر اجتماعات دیده نمی‏شود. طبعا این سؤال برای وی مطرح می‏شود که این مراسم به چه منظوری است؟ چرا باید انسان لباس سیاه بپوشد؟ چرا باید مردم تا پاسی از شب به سر و سینه بزنند؟ چرا باید این مه اشک بریزند؟
جواب‏های ساده‏ای نیز داده می‏شود که سید الشهداء (علیه السلام) در راه خدا واسلام شهید شده‏اند و باید به یاد آن حضرت اشک بریزیم؛ و با این که عزاداری برای امام حسین (علیه السلام) ثواب دارد؛ آن حضرت روز قیامت ما را شفاعت خواهند فرمود. نوجوانان ما کم و بیش چنین جواب هایی را می‏شنوند. اما اگر بنده، خودم را در حد جوانی با این پرسش‏ها فرض کنم، این پاسخ‏ها برایم قانع کننده نخواهد بود.
پرسش هایی را که در این زمینه مطرح می‏شود، می‏توان به چهار سؤال تحلیل کرد.
سعی ما بر این است که هر یک از این سؤال‏ها را جداگانه جواب دهیم تا بتوانیم پایه شناخت نوجوانان و جوانان عزیزمان را نسبت به مراسم عاشورا ارتقا بخشیم و فرهنگ عاشورایی را بیش‏تر روشن کنیم.