تربیت
Tarbiat.Org

آذرخشی دیگر در آسمان کربلا
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

هدف قیام عاشورا (1)

- اصلاح مفاسد، هدف اصلی قیام امام حسین (علیه السلام)
مفهوم اصلاح‏
تاثیر نظام ارزشی در مفهوم اصلاح‏
اصلاح از دیدگاه منافقان‏
اصلاح مطلوب‏
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین، و الصلوه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین، ابی قاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین، اللهم کن لولیک حجه بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه ساعه و فی کل ساعه ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا. السلام علیک یا ابا عبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک.
شهادت مظلومانه آقا ابی عبدالله را به پیشگاه ولی عصر - عجل الله تعالی فرجه الشریف - و مقام معظم رهبری، مراجع معظم تقلید و همه شیفتگان مکتب حسینی تسلیت عرض می‏کنم. و از خداوند متعال درخواست می‏کنیم که در دنیا و آخرت دست ما را از دامن حسین (علیه السلام) کوتاه نفرماید.
طی جلسات گذشته سؤال هایی را پیرامون موضوع عاشورا و قیام ابی عبدالله (علیه السلام) مطرح کردم و در حدی که بضاعت گوینده و طرفیت مجلس اقتضا داشت عرایضی را تقدیم نمودیم. یکی از سؤال‏ها مهمی که درباره این قیام عظیم و بی نظیر تاریخی مطرح می‏شود و پیش از این نیز بارها مطرح شده و به آن پاسخ داده شده است، سؤال در مورد هدف سیدالشهداء (علیه السلام) از این حرکت است. در این باره به صورت کلی جواب هایی داده شده است که همه می‏دانند؛ مانند این که قیام آن حضرت برای احیای دین و اصلاح امت بوده است. اما در ذهن بسیاری از جوانان و نوجوانان ما در سایه این سؤال کلی، چند سؤال فرعی مطرح می‏شود و آن این که، با این حرکت سیدالشهداء (علیه السلام) چه اصلاحی صورت گرفت؟ قیام امام حسین (علیه السلام) چگونه امر به معروفی بود که باید به این صورت انجام می‏گرفت؟ و با این روش چگونه دین احیا می‏شود؟ آیا سیدالشهداء (علیه السلام) در هدف خود موفق شدند و توانستند با قیام خود، حکومت و امت اسلامی را اصلاح کنند و جلوی مفاسد را بگیرند؟ این سؤال‏ها در ذهن بسیاری از جوانان ما وجود دارد و گاهی آن‏ها را مطرح می‏کنند.
برای این که علت قیام سیدالشهداء (علیه السلام) را از زبان خود آن حضرت بشنویم، ابتدا چند جمله از بیانات ایشان را برای تبرک و تیمن تلاوت می‏کنم و پس از آن درباره بخش هایی از آن، توضیحاتی عرض خواهم کرد.