تربیت
Tarbiat.Org

حکایات منبر « داستان‏های شیرین و حکایات خواندنی در محضر استاد سخن، زبان گویای اسلام مرحوم فلسفی رحمة الله علیه »
محمد رحمتی شهرضا

مقدمه مؤلّف‏

بسم الله الرحمن الرحیم
فاقصص القصص لعلهم یتفکرون(1)
یکی از وسایل رشد اکتسابی عقل، تجربیاتی است که آدمی در طول دوران زندگی از راههای مختلفی فرامی‏گیرد تا در مواقع لازم بر طبق آنها عمل کند.
کسی که از شنیدن یک واقعه یا مشاهده یک حادثه متأثّر می‏شود، و درباره آن فکر می‏کند، و به رمز آن پی می‏برد و نتیجه‏اش را به خاطر می‏سپارد، با این عمل تجربه‏ای اندوخته و به قدر یک تجربه، عقل خویشتن را تقویت کرده است.
خداوند متعال نیز به رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم امر می‏کند که وقایع گذشتگان و تاریخ پیشینیان را برای مردم عصر خود نقل کن، به این امید که شاید نیروی تفکرشان به کار افتد و نیک و بدهای زندگی خویش را از خلال آن وقایع تاریخی تشخیص دهند.
در هر صورت عبرت‏آموزی از زندگی و عملکرد پیشینیان و استفاده از تجربه دیگران امری سفارش شده در دین مقدس و عزیز اسلام است.
زمانی که از حسن سلیقه و دقت در انتخاب زبان گویای اسلام و استاد سخن مرحوم فلسفی رحمة الله علیه در ذکر مصائب اهل بیت علیهم‏السلام بهره برده بودم، بار دیگر توفیق، رفیق راهم شد و در محضر این استاد بزرگ که با آثار ارزشمندش همیشه زنده و پایدار خواهد بود، حکایات و داستانهای عبرت‏آموز و شنیدنی را از آثار ایشان جدا نموده و بصورت نوشته حاضر تقدیم علاقمندان نمودم. با مطالعه این کتاب، بر اهل علم و فن پوشیده نخواهد ماند که این داستانها به تنهایی، کمتر از یک دوره اسلام‏شناسی نخواهد بود و هر کدام از داستانها به نوعی اشاره لطیف به یکی از معارف اسلامی و دینی و اخلاقی و... خواهد داشت.
مرحوم فلسفی رحمة الله علیه که خود خطیبی توانا و اسلام‏شناسی بینا بود، تا آخرین لحظات عمر بابرکت خویش دست از هدایتگری و موعظه برنداشت و آثار ایشان بیانگر این مطلب است.
امید است این مجموعه نیز مورد استقبال و استفاده عموم واقع شود. بدیهی است در تهیه و تدوین این مجموعه، اشتباهات ناخواسته‏ای نیز وجود داشته باشد که از نادانی و کوتاهی این حقیر بوده است.
ثواب معنوی این اثر را به ارواح مطهره معصومین علیهم السلام و شهدا و علما تقدیم می‏کنم که هر چه هست، عنایات و الطاف معنوی آنان است.
برای روح بلند مرحوم فلسفی رحمة الله علیه عاجزانه از درگاه الهی عفو و علوّ درجات خواستارم.
محمد رحمتی شهرضا
1/3/1384 سیزدهم ربیع الثانی 1426.