تربیت
Tarbiat.Org

حکایات منبر « داستان‏های شیرین و حکایات خواندنی در محضر استاد سخن، زبان گویای اسلام مرحوم فلسفی رحمة الله علیه »
محمد رحمتی شهرضا

تشویق به کارهای خوب‏

اولیای بزرگ اسلام به کارهای پسندیده مردم در امور دینی و دنیوی توجه کامل داشتند و به وسیله تشویق و تحسین، آنان را به نیکی و پاکی، شادمان و دلگرم می‏نمودند. برای نمونه دو مورد را به عرض شما می‏رسانم.
رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مرد عربی را دید که در نماز خود دعا می‏خواند و مضامین بسیار عالی و پرمعنای را به پیشگاه الهی عرض می‏کند.
سخنان عمیق و پرمغز آن مرد که حاکی از مراتب معرفت و کمال ایمانش بود، در پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم تاثیر کرد. لذا شخصی را بر او گمارد و دستور داد، وقتی عرب از نماز فارغ شد، او را به حضورش بیاورد.
عرب به محضر حضرت علیه‏السلام آمد. رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم قطعه طلایی را که به آن حضرت هدیه داده بودند، به او عطا فرمود و سپس پرسید: از کدام قبیله هستی؟
عرض کرد: از بنی‏عامر بن صعصعه
فرمود: آیا می‏دانی این طلا را برای چه به شما بخشیدم؟
عرض کرد: به اعتبار نسبت و رحمی که بین من و شماست.
حضرت علیه‏السلام فرمود: البته برای رحمت حقی است ولی این طلا را از آن جهت به تو بخشیدم که در پیشگاه الهی خدای را به نیکی و شایستگی ثنا گفتی))(245)
تشویق و تحسین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از طرفی مرد عرب را بیش از پیش دلگرم کرد و از طرف دیگر آنان را که ناظر این جریان بودند، امیدوار نمود.(246)