تربیت
Tarbiat.Org

حکایات منبر « داستان‏های شیرین و حکایات خواندنی در محضر استاد سخن، زبان گویای اسلام مرحوم فلسفی رحمة الله علیه »
محمد رحمتی شهرضا

تکریم پیران سالخورده‏

برای آن که پیران سالخورده بر اثر عقده حقارت به کارهای ناروا دست نزنند و موجبات بدبختی خود و دیگران را فراهم نیاورند، اولیای گرامی اسلام پیروان خود را موظف ساخته‏اند که در خانواده و اجتماع آنان را مورد کمال تکریم قرار دهند و شخصیتشان را گرامی و محترم شمارند تا بدین وسیله حقارت آنها جبران گردد.
فرزندان و فرزندزادگان موظفند در محیط خانواده نسبت به پدر و بزرگ‏ترها حداکثر تکریم و احترام را مراعات نمایند و به فرموده قرآن شریف حق ندارند با گفتن حتی کلمه اف آنان را رنجیده‏خاطر کنند و کوچک‏ترین آزردگی و ملامت در خاطرشان به وجود آورند.
درباره تجلیل و توقیر کهنسالان جامعه نیز روایات بسیاری از رسول اکرم و ائمه طاهرین علیهم السلام رسیده که علمای حدیث آنها را در باب مخصوصی جمع‏آوری نموده‏اند. مجموع آن احادیث، روشنگر این حقیقت است که تکریم و توقیر کهنسالان در مکتب تربیتی اسلام مورد کمال توجه است.
به طور نمونه به بعضی از آن روایات اشاره می‏شود:
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:
من وقّر شیبة فی الاسلام آمنه الله عز و جل من فزع یوم القیامة؛(77)
رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرموده:
کسی که پیر مسلمانی را توقیر و تجلیل نماید، خداوند او را از ترس روز قیامت ایمن می‏دارد.
جاء شیخ الی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فی حاجة فابطئوا عن الشیخ أن یوسعوا له فقال علیه‏السلام: لیس منا من لم یرحم صغیرنا و لم یوقّر کبیرنا؛(78)
پیرمردی حضور رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم شرفیاب شد. کسانی که در محضر آن حضرت نشسته بودند، مراعات احترامش را ننمودند و در جا دادن به او کندی و تسامح کردند.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از این رفتار بر خلاف ادب، ناراحت شد. به آنان فرمود:
کسی که به خردسالان ما تفضل و ترحم نکند و پیران ما را مورد تکریم و احترام قرار ندهد، از ما نیست و با ما نسبت و بستگی و پیوستگی ندارد.