تربیت
Tarbiat.Org

حکایات منبر « داستان‏های شیرین و حکایات خواندنی در محضر استاد سخن، زبان گویای اسلام مرحوم فلسفی رحمة الله علیه »
محمد رحمتی شهرضا

جباریت عرب قبل از اسلام‏

عن أبی‏عبدالله علیه‏السلام قال: سمعته یقول الکبر قد یکون فی شرار الناس من کل جنس و الکبر رداء الله فمن نازع الله عز و جل رداء لم یرده الله الا سفالا ان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم مرّ فی بعض طرق المدینة و سوداء تلقط السرقین فقیل لها: تنحّی عن طریق رسول الله فقالت: ان الطریق لمعرض فهمّ بها بعض القوم أن یتناولها فقال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم دعوها فانها جبّارة؛(139)
امام صادق علیه‏السلام فرمود: ممکن است تکبر در طبقات پست و شر جامعه، از هر نژادی بروز کند. بر سبیل مثال فرمود که رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در یکی از کوچه‏های مدینه گذر می‏کرد. زن سیاهی در راه، زباله و فضولات حیوانات را جمع‏آوری می‏نمود. کسانی که در معیت آن حضرت بودند به وی گفتند: از سر راه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به کناری برو! زن سیاه کمترین اعتنایی به گفته آنان نکرد و در کمال خونسردی و تکبر گفت: جاده وسیع است، شما از آن طرف بروید.
بعضی از همراهان خواستند تا او را دستگیر کنند. رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
رهایش کنید! این زن جبار و متکبر است.
سیاه‏پوستان از آن جهت که همواره مورد تحقیر و اهانت نژاد سفید بودند، در آتش عقده حقارت می‏سوختند، احساس ذلت و پستی، آنان را به سختی رنج می‏داد. عجیب نیست که یک زن سیاه زجرکشیده، به علت احساس حقارت نژادی، دچار جباریت شود و با مردم این چنین متکبرانه سخن بگوید.(140)